Senaste nytt

Norrköping får ny flyglinje till München

Det var ett jäkla gnäll om flygtiderna. Nu bor jag inte i Nkpg så jag lär aldrig testa flighten, men i min värld så är den perfekt t.ex. för en weekend i München. Med hyrbil från MUC hinner man dessutom nå Österrike och norra Italien innan kvällen blir alltför sen. För östgötar som ska resa over-seas så tror jag ändå många idag åker till ARN dagen innan fakiravgången till FRA eller MUC, med övernattning på t.ex. Arlandia. Så varför inte lägga den övernattningen på ett trevligare ställe?

Det var ett jäkla gnäll om flygtiderna. Nu bor jag inte i Nkpg så jag lär aldrig testa flighten, men i min värld så är den perfekt t.ex. för en weekend i München. Med hyrbil från MUC hinner man dessutom nå Österrike och norra Italien innan kvällen blir alltför sen. För östgötar som ska resa over-seas så tror jag ändå många idag åker till ARN dagen innan fakiravgången till FRA eller MUC, med övernattning på t.ex. Arlandia. Så varför inte lägga den övernattningen på ett trevligare ställe?

Skall man ha ett reguljärflyg måste det väl ändå passa de som reser i jobbet, det är liksom vitsen med en reguljärlinje. Det är också dessa betalar priser för flexibla och dyrare biljetter som gör att linjen har en chans att bli lönsam (mindre förlustbringande). Skall jag till USA har jag ingen som helst lust med en extra övernattning på resan dit eller hem. Det skall finnas möjlighet att resa dit på samma dag. Det gör det också om man väljer Arlanda eller Linköping där man kan välja både SAS och KLM. Skall jag göra en weekendresa till Europa kan jag välja Rajjan från Skavsta men skall jag resa i jobbet vill jag kunna resa från Norrköping och det är starkt begränsat med den tidtabell som finns just nu.

Nog inte att gnälla så mycket.
Håller med @Alf att ser man detta som en del av en "international businessman" vardag passar inte tiderna speciellt bra. Utresan är väl en sak. Har själv inga problem att spendera en extra dag någonstans.
Hemresan däremot. Dessvärre finns många företag som anser att tiden skall utnyttjas till fullo när man är ute på uppdrag. Och bränner man sista kärran hem en fredag är det inte roligt.

Likaså tycker jag inte att tiderna direkt inbjuder till en weekend trip.
I princip får du en fredagkväll och en lördag på plats. Själv ser jag gärna att jag kan spendera en stor del av hemresedagen också. Annars blir det så att man får kosta på en extra övernattning och en ledig dag från jobb.

Sett just ur Münchensynvikel är väl inte heller Linköping optimalt, men, om man fixar att späka sig går det faktiskt att köra ett möte i München en eftermiddag och hinna hem samma dag.

Fördelen ur ett logiskt perspektiv är att det finns två möjligheter i närområdet. Bara att passa in det som fungerar bäst för ut- respektive hemresa. Om då företaget accepterar detta. Finns allt för många underliga resepolicy hos bolag som ställer till det ganska bra för anställda

Släktkalas igår och bra tillfälle att stämma av vad som händer och sker...alla "fritidsresenärer" hade läst om detta i tidningen men konstaterade snabbt att Ryan alltid är billigast :)

Som tidigare sagt; lite späkning, enligt ovan, nu i början. Om det går och tillåts av företag/resebyrå. Visa vilja (dvs res!) så kommer morgon-kvällsturen vartefter.

PS, Ryan är inte alls alltid billigare. Tvärt om. Dom har oxå lärt sig att ta betalt. Att när som helst på året få en enkel med inchekad väska för 750 spänn ( jmf BMI grundpris till MUC) är inte alls självklart. Hälsa alla fritidsresenärer det ;) DS

Som tidigare sagt; lite späkning, enligt ovan, nu i början. Om det går och tillåts av företag/resebyrå. Visa vilja (dvs res!) så kommer morgon-kvällsturen vartefter.

PS, Ryan är inte alls alltid billigare. Tvärt om. Dom har oxå lärt sig att ta betalt. Att när som helst på året få en enkel med inchekad väska för 750 spänn ( jmf BMI grundpris till MUC) är inte alls självklart. Hälsa alla fritidsresenärer det ;) DS
Jag gillar din optimism. Nu är det upp till marknaden att visa att den här linjen ska finnas. Jag avskyr statligt och/eller kommunalt understödda flyglinjer.

Tror det är övermäktigt att få människor att ändra inställning om vissa saker. Ryan=billigt är en av dem.
Har kamrater som gladeligen far till Nyköping 1 dag före avgång för att slippa gå upp kl. 02.00 för att vara i tid till flighten.
Och förutom att man får köra hotell i Nyköping gäller även samma för hemresan, eftersom det inte gick några söndagsflyg hem.

Med hotellrum och biljetter hamnar 3 pers på en 8 papp + extra semesterdag. Skulle man stå ut med tanken att åka från Landvetter istället, finns en hel del att välja på för betydligt lägre priser.
Och ändå, fast jag kan bevisa detta, då väljer man Ryan................
Knäcka denna gåta och du har ett Nobelpris :)

Skall man ha ett reguljärflyg måste det väl ändå passa de som reser i jobbet, det är liksom vitsen med en reguljärlinje. Det är också dessa betalar priser för flexibla och dyrare biljetter som gör att linjen har en chans att bli lönsam (mindre förlustbringande). Skall jag till USA har jag ingen som helst lust med en extra övernattning på resan dit eller hem. Det skall finnas möjlighet att resa dit på samma dag. Det gör det också om man väljer Arlanda eller Linköping där man kan välja både SAS och KLM. Skall jag göra en weekendresa till Europa kan jag välja Rajjan från Skavsta men skall jag resa i jobbet vill jag kunna resa från Norrköping och det är starkt begränsat med den tidtabell som finns just nu.

Vi får se. Tittar man på hur Kalmar-Berlin (förvisso inte kvar) och Karlstad/Jönköping-Frankfurt utvecklades av BMI inledningsvis fick både en, typ, eftermiddagstur i början för att efter sommaren/början på hösten få en till avgång. Verkar vara bolagets strategi. Av nån anledning...

Hoppas för kommunens skull att linjen kan bli självbärande. Gamla münchen-linjen hade ju enligt utsago ca 70%.

Tror det är övermäktigt att få människor att ändra inställning om vissa saker. Ryan=billigt är en av dem.
Har kamrater som gladeligen far till Nyköping 1 dag före avgång för att slippa gå upp kl. 02.00 för att vara i tid till flighten.
Och förutom att man får köra hotell i Nyköping gäller även samma för hemresan, eftersom det inte gick några söndagsflyg hem.

Med hotellrum och biljetter hamnar 3 pers på en 8 papp + extra semesterdag. Skulle man stå ut med tanken att åka från Landvetter istället, finns en hel del att välja på för betydligt lägre priser.
Och ändå, fast jag kan bevisa detta, då väljer man Ryan................
Knäcka denna gåta och du har ett Nobelpris :)

Det är ju kortfattat lurendrejeri och inget annat. Men om nu folk tror att det alltid är billigare med Ryan så får dom väl tro det då.

Toppen