Senaste nytt

SAS EuroBonus Pandion - Vad krävs och vilka är förmånerna?

Precis...jag tror/spekulerar att det kan bli kraftiga förändringar på Eurobonus efter sommaren....t ex förändrade nivåer, revenue/Eurobonus, etc...

I believe it's going to be much more revenue based. We might even see qualification through segments disappear? Just like Lufthansa did it :).

I believe it's going to be much more revenue based. We might even see qualification through segments disappear? Just like Lufthansa did it :).
Vad gäller den här trådens topic så har väl segment aldrig räknats för kvalificering, utan "spendering på SAS flera år i rad" även om det har funnits dom som fått kortet på PR-grunder kan man gissa :)

Lufthansa har aldrig haft kvalificering på segment för HON.
Nej det är 600 000 miles på 2 års basis som krävs.... (Endast HON-miles räknas som bara går att intjänas om man flyger Business eller First Class)

Känns som jag va ute och flängde en hel del förra året, dock med 86 flighter på Star alliance och 57 av dem flighterna va revenue på SAS (Majoriteten Plus/FullFlex Plus. Måste nog göra något galet för om man ska nå Pandion känns det som, typ inte ha ett liv.... o_O

Nej det är 600 000 miles på 2 års basis som krävs.... (Endast HON-miles räknas som bara går att intjänas om man flyger Business eller First Class)

Känns som jag va ute och flängde en hel del förra året, dock med 86 flighter på Star alliance och 57 av dem flighterna va revenue på SAS (Majoriteten Plus/FullFlex Plus. Måste nog göra något galet för om man ska nå Pandion känns det som, typ inte ha ett liv.... o_O

Simon, sitter med min iPhone. Men jag skapade en tråd för några år sedan med en kalkyl för hur mycket du måste resa och vad det skulle kosta. Titeln är typ: "Billigaste sätt att bli HON från Sverige". Inte helt up to date, men ger en inblick..

Simon, sitter med min iPhone. Men jag skapade en tråd för några år sedan med en kalkyl för hur mycket du måste resa och vad det skulle kosta. Titeln är typ: "Billigaste sätt att bli HON från Sverige". Inte helt up to date, men ger en inblick..
Jo den tråden har jag koll på!
Hur blir man enklast/billigast Miles & More HON från Sverige? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Tänkte främst på Pandion i den här tråden, vet inte varför HON-Circle kom upp men man får väl sikta på att snitta en flight varannan dag istället för var fjärde som jag gjorde förra året. Känns som jag ligger i lä så att säga med mina 93 flighter, dock har jag ju också ett fulltids jobb som inte genererar flygresor alls så då känns de som jag gjorde ett tappert försök förra året.

HON kom upp eftersom petreliDK skrev att kvalificering med segment för Lufthansa försvann. Då påpekade jag att det aldrig gått att kvalificera för motsvarande (högsta) nivå med segment på Lufthansa.

Jag är ingen ekonom på något sätt, trodde man kunde räkna mjuka värden mm.
I revenue, nej, inte i de företag jag jobbat med i alla fall. Det måste ju till syvende och sist ha en impact på bottom line.

Så jag hävdar att det blir betydligt mer uppstyrt vad som styr utdelningen av Pandionkort.

Last edited:
Vad gäller den här trådens topic så har väl segment aldrig räknats för kvalificering, utan "spendering på SAS flera år i rad" även om det har funnits dom som fått kortet på PR-grunder kan man gissa :)

Rigtigt! Jeg henvendte mig blot til Ricci's udmelding om Eurobonus generelt og ikke blot Pandion Tier :).

En ting jeg aldrig har forstået ved Pandion er, at "wow faktoren" ikke er specielt tydelig.

Pandion kan vel sammenlignes med f.eks. Global Services fra United, hvor de ekstra fordele er meget meget tydelige.

Muligvis ender det med at kvalificerings kravene for Pandion bliver tydeligere, og det samme med de ekstra fordele?

Vad jag läser ut av Pandion-mailet (jodå, jag har fått det) är att man har en strävan att göra de olika nivåerna i lojalitetsprogrammet och förmånerna kopplade till dessa mer tydliga och nivåskiljande. Många inlägg i olika trådar här på forumet har ju handlat om att det inte skiljer så mycket mellan de olika nivåerna i EuroBonus och det kanske man vill göra något åt från SAS sida.Tidigare har ju kriterierna för EBP varit "diffusa" och man kanske har en strävan från SAS att göra dem mer konkreta och synliga i syfte att få fler att flyga mer och lite dyrare för innehållet i EBP. Om det sedan innebär att det fortsättningsvis blir en nivå "by invitation only" eller en officiell nivå i programmet kan vi i nuläget bara spekulera om.

Vad som sedan händer när EB 3.0 är sjösatt är jag inte särskilt orolig över. Har de senaste två åren legat på 300+ legs med SAS (alla i Plus) och det ser ut som att detta år inte blir någon större ändring på det. Skulle man inte bli EBP på det så vet jag i alla fall att det finns de som reser och spenderar mer än så.....

Toppen