Senaste nytt

SAS-plan krossade flygplatsbil på Kastrup

Holloman

Medlem
Enligt artikeln i AB (men de är ju inte kända för att vara korrekta) så är det dragbilen som blivit påkörd, men jag fattar inte hur det kunnat gå till på det sättet. Det ser ju ut som om delar av bilen ligger närmare nosen och underdelen står bakom och till vänster om planet. Det planet ser ut som om det kommer att vara ur service en längre tid. Det ser ut som om vänstra MLG vikt sig bakåt och genom vingroten. Väldigt tråkigt både för inblandade personer och trist med ett tillknycklat flygplan.
 

dino_81

Medlem
De kanske har dragit undan dragbilen till den "nya" positionen för att underlätta räddningsarbetet? Ser onekligen märkligt ut på bilderna och jag kan inte heller förstå hur det har gått till.

Hoppas att den skadade klarar sig, det är huvudsaken.
 

Svante

Medlem
My five cent: Dragbilen har kommit körande i en jvla frt o smällt in i underrede/landingställ och sedan sladdat vidare varpå ngr delar flygit bakåt (mot nosen) på grund av smällen...alternativt så har dragbilen flyttats på...
 

Holloman

Medlem
Den texten fanns inte initialt men då är ju definitivt ingen pilot skyldig till olyckan..

Tror det egentligen är tvärtom. I början stod det att den bogserats, men i den senaste versionen jag läste på AB så skriver de att planet skulle motortestas och förflyttade sig under egen maskin när den mötte och rammade flygplatsfordonet.

Edit, det var inte AB som skrev att den körde själv. Det var norska TV2 news som ändrat uppgifterna.
 
A

Aurora

Guest
Tror det egentligen är tvärtom. I början stod det att den bogserats, men i den senaste versionen jag läste på AB så skriver de att planet skulle motortestas och förflyttade sig under egen maskin när den mötte och rammade flygplatsfordonet.

Edit, det var inte AB som skrev att den körde själv. Det var norska TV2 news som ändrat uppgifterna.

Piloter kjører ikke motortester, sånn for ordens skyld :) (Ikke at du har skrevet det, men heg tenker at kanskje ikke alle vet det). Teknikere gjør det, og det er gjerne teknikere som også taxer flyet. Hvis ikke bakkemannskapet bes om å hjelpe til. Jeg besøkte Norwegians tekniske base for mange år siden og fikk da lov å sitte alene i cockpit - i hele flyet - med dørene lukket. Mens flyet ble pushet fra gate til teknisk base.

Er veldig spent på hvordan den hjulskaden oppstod.
 

Smuffe

Medlem
Såvitt jag vet så spelar det ingen roll om planet taxar själv (av piloter ;) ) eller med hjälp av truck. De har ALLTID företräde och fordon skall alltid håll uppsikt samt invänta besked från tornet om och när de ska korsa banorna.
Det går inte att beskylla piloterna om någonting händer utöver om de taxar in på fel bana eller tar egna beslut som tornet ej har meddelat de.

Sjukt tråkigt att det har blivit en miss någonstans i kommunikationen och uppsikt och jag hoppas verkligen att teknikern/föraren av fordonet klarar sig utan allvarligare skador och kommer på benen så snart som möjligt.
 

agehall

Medlem
När man tittar på filmen ser ju även det bakre landningsstället ut att ha "kollapsat" - nästan som att någon försökt fälla in dem på marken.

Det ska bli spännande att läsa haverirapporten på det där...
 
Toppen