Senaste nytt

SAS wifi och 738

Åkte i plan med WiFi både ARN-GOT och SDL-ARN häromsistens, totalt onödigt att skicka ut dom på såna rutter IMO.
Jag gissar att SAS betalar per MB, i så fall är det bättre ekonomi för dem att använda de flygplanen med Wifi till korta sträckor så att inte så många passagerare hinner att använda internet... (Jag syftar på dem som åker i SAS Plus eller dem som har SAS EuroBonus Gold / Diamond)

WiFi-kärrorna rullar också ofta på t.ex. Oslo till Spanien. Nästan varje gång har jag fått en WiFi-kärra på sådan rutt.

Jag gissar att SAS betalar per MB, i så fall är det bättre ekonomi för dem att använda de flygplanen med Wifi till korta sträckor så att inte så många passagerare hinner att använda internet... (Jag syftar på dem som åker i SAS Plus eller dem som har SAS EuroBonus Gold / Diamond)

Det hørtes veldig konspiratorisk ut, og jeg kan love deg at de som sitter og planlegger hvilke fly som skal hvor ALDRI tenker "ah, et wifi-flygplan! det her flyget må flyga ngt kort så dom inte får brukt wifi!". Hehe.

WiFi-planen går ofte på de lengste strekkene i Norge: Oslo-Tromsø ser vi ofte, men også alle flightene til Las Palmas (oppmot 6-7 timers flytid). Jeg hadde selv WiFi på OSL-LPA nå i Januar. Det handler mer om at det er en 737-800 som har sin performance ifht last og bookingtall ;)

• Gilla
Reactions: M.K
WiFi-kärrorna rullar också ofta på t.ex. Oslo till Spanien. Nästan varje gång har jag fått en WiFi-kärra på sådan rutt.
Poängen är ju att de flesta SAS wifi 737 planen är Oslo-baserade så när de flyger på andra rutter än Norge-xxx, blir det ofta bara korta flygningar.

Som det har antytts tidigare: 10 stycken 737-800 har wifi - dessa är LN-RCX, LN-RCY, LN-RCZ, LN-RPM, LN-RPO, LN-RRK, LN-RRL, LN-RRS, LN-RRT, LN-RRW.
Av dessa flyger 9 stycken för Oslobasen, och en (LN-RRL) för Stockholm. LN-RRL och LN-RRW har Star Alliancemålning. LN-RRL har dessutom winglets (eftermonterade)

Just nu tycks LN-RCX vara utlånad (eller överförd???) till Stockholm och har senaste dagarna gjort turer till bland annat London, Manchester och Milano.

Före den senaste leveransen av 737-800 (LN-RGA - LN-RGI) var wifi-maskinerna relativt jämt fördelade mellan Oslo och Stockholm, men sen hamnade alla i Oslo. För ett år sedan överfördes LN-RRL till Stockholm.

För ett år sedan överfördes LN-RRL till Stockholm
Det förklarar saken, för Jarlabanke var den maskin som jag oftast har åkt med från Oslo.
Jag såg den senast idag på ARN-GOT, där jag har fått den ett par gånger på senare tid. Som sagt känns det lite fånigt med Wifi på inrikes.

Åkte med LN-RRL i lördag LPA-ARN och WiFi fungerade inte, pursern sa att hon skämdes att det inte funkade på en nästan 6 timmars flygning.

Åkte med LN-RRL i lördag LPA-ARN och WiFi fungerade inte, pursern sa att hon skämdes att det inte funkade på en nästan 6 timmars flygning.

Åkte med RRL 30/12 till PMI och då funkade wifi utmärkt. När vi åkte hem den 10/1(RRL) funkade det inte alls trots omstarter.

(Min frus syster åkte hem den 6/1 med RRL och svärfar åkte den 9/1 med RRL)

Toppen