Nu vet jag inte din reseprofil men annars kan du ju statusmatcha dig till en annan allians och då får du ju, beroende på vilken, ytterligare bonus på de poäng du flyger in.
Förutsättning är att det går flighter med den alliansen på samma sträcka och att du har en teoretisk möjlighet att uppnå status.
Jag har gjort så och har lyckats behålla statusen i en annan allians tack vara de extra poängen jag fick pga av att jag fick status direkt. Klarar du inte att nå status året efter kan du alltid statusmatcha det kortet mot en ny allians.
Jag har "rundgångat" så ett tag nu och på det viset har jag 2 allianser att välja flyg inom vilket ger mig mer frihet att välja resrutter och ändå ha de "perks" jag gillar.
Finns ingen anledning tycker jag längre att bli dubbeldiamond utan då lägger jag överskottet på en annan allians eller inom samma allians fast ett program som har ngt jag vill åt t.ex x antal uppgraderingar till business som välkomstgåva eller dyligt. Allt beror på hur mitt behov ser ut den närmaste tiden.