Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Mina erfarenheter av tre flighter från HKG är att man delar upp alla i två köer beroende på vilken boarding man har (prio eller inte), sen släpper de på båda köerna på samma gång...
Precis samma erfarenhet har även jag, vilket innebär att det fortfarande är "SAS Prio boarding failure" men på ett annat sätt...

2 flighter i helgen som var ARN-BRU, totalt ca 50 pers som skulle med detta plan, man ropar ut om prioboarding och börjar sedan boarda, ingen kontroll görs dock av status, min bror kunde utan problem gå på direkt efter mig trots att han inte har någon status. Det var dock många som inte hade rätt att boarda som satt kvar och väntade.
BRU-ARN igår, man öppnar boarding och ropar efter det ut om prioboarding, resulterar i att all 40 går på samtidigt. Ingen större fara denna gång heller med tanke på hur lite folk som skulle ombord denna 737-800.

Säkert därför att det är HKG, där är man van vid Prio på ett helt anat sätt än i Sverige och man skäms inte för det heller... ;)
Många flygplatser i Asien har ofta två fysiska ingångar vid gaten, därför är det mycket enklare att genomföra Priority boarding än t ex på Arlanda.

Lite OT men... Flög TPE-HKG med Cathay för ett par veckor sedan. Prio boarding fungerade bra men eftersom även lägsta medlemsnivå i Marco Polo club har prio boarding så stod en halv 747:a, helt legitimt, i prio-kön när jag kom till gate. Kvinnan bredvid mig flög F och var just då inte heller superimponerad av förmånen prio boarding. ;-)

Idag SK0125, de öppnade ifrån 2 sidor. Micken trasig så en damen skrek ut att det var prioboarding först.
Min kö totalt kaos, hon släppte på alla. Såg tydligt att de två före mig borde blivit nekade. Andra kön, där skrek hon högt och tydligt att de inte hade rätt att boarda och skickade bort dom. Affärsresenärer utan status som blev sura. Sen blev det kö in på planet och då hörde jag hur en av de nekade pratade med kompisen ""Fan vad hård hon var på att man skulle ha guldkort"".

Såg ut som att prioboarding fungerade på dagens SK140 till Stockholm. Gate 17 och ett utrop där fler plus/ebg/ebd efterfrågades. Övriga fick vänta.

Många flygplatser i Asien har ofta två fysiska ingångar vid gaten, därför är det mycket enklare att genomföra Priority boarding än t ex på Arlanda.
Här är några exempel:

Beijing:

Beijing T3 01.JPG
Beijing T3 02.JPG

Dalian:

Dalian 01.JPG

Hong Kong:

Hong Kong 01.JPG

Seoul Incheon:

Seoul Incheon 01.JPG

Shanghai:

Shanghai Pudong 01.JPG

Singapore:

Singapore 01.JPG

Singapore har dock ingen Fast track vid säkerhetskontrollen på gaten. Endast vid boarding.
Singapore 02.JPG

Taipei Taoyuan:

Taipei Taoyuan 01.JPG

Tokyo Haneda:

Tokyo Haneda 01.JPG
Tokyo Haneda 02.jpg

Tokyo Narita:

Tokyo Narita 01.JPG
Tokyo Narita 02.JPG

Toppen