Senaste nytt

Finnair: hur ser leveranserna av A350 ut?

Intressant! Peking hade jag missat helt men korrekt, ser ut att säljas som A350-flight från 4 dec också. Bangkok kommer antagligen att prioriteras eftersom att A350 tar fler pax än en A330.

Ser fram emot om något år då vi har en uppsjö destinationer att välja på med A350. Kommer vara ganska uttjatat när SAS väl får sina 2018...
Än större problem är kanske att det verkar mer o mer troligt att 2018 spricker rejält.
Man klarade med ett nödrop att leverera 14 plan 2015. Planerad takt var 5 plan i månaden från slutet av året...
I januari i år blir det högst ett plan och februari ser inte mycket bättre ut.
Och det ligger flera hundra plan före SAS i kön...

Än större problem är kanske att det verkar mer o mer troligt att 2018 spricker rejält.
Man klarade med ett nödrop att leverera 14 plan 2015. Planerad takt var 5 plan i månaden från slutet av året...
I januari i år blir det högst ett plan och februari ser inte mycket bättre ut.
Och det ligger flera hundra plan före SAS i kön...
Det har väl dock varit några som avbokat sina beställningar och några spekulerade då i om sas kunde få planen tidigare.

12 avbokningar eller inte, backloggen är nu på 746 st 350:s, och av dessa ligger fortfarande hundratals plan före SAS i kön.
Produktionstakten ligger efter drygt ett år stadigt på drygt ett plan i månaden utan tecken på snar ökning.
Det återstår två år till 2018.

Sen får väl var och en göra matten och bedöma om SAS-leveranserna blir före eller efter 2018...

Bara inte min Singapore resa i årsskiftet ändras till något annat än 350. Har satt sprätt på alla mina upgrade-vouchers för att denna resa skall bli perfekt!

71e40d6e7f2f5fabefcb63bb8f9890fc.jpg

Finnair får idag sin 5:e A350. Den fjärde levererades 25 mars. Däremellan har bara en annan A350 levererats (till SQ). Detta säger oss något om produktionstakten just nu - ca två i månaden. Listan här innehåller 25 ännu ej levererade plan, och av de som återstår är bara en Finnairs - den sjätte. Segt.

Airbus A350 Production List

Toppen