Senaste nytt

LIVE: Inställd flight från Oslo till New York med SAS

Tidigt upp i morse och i princip bara duscha, borsta tänderna och hoppa in i shuttlebussen till terminaltåget (Air Tran?)

Stod i obefintlig kö till United disken för att försäkra oss om platser på flyget, bara för att få beskedet om att sånt fixas vid gate. Gick till security och blev hänvisad till Star Alliance Gold track (har min status ändrats någonstans mån tro?) och vi var igenom till AirSide på 10 minuter. Var LITE tight kände vi innan boarding började så ville inte springa iväg och leta lounge utan tog en frukost i något café med utsikt mot plattan och New York skyline i soluppgången.
uploadfromtaptalk1452269078374.jpg

uploadfromtaptalk1452269118935.jpg

Efter en god frukost för 55USD gick fram till disken och fick besked om att vi kunde behålla platserna 10B+E (mitten och inte tillsammans) men Ekonomi Plus eller vänta 7 minuter som 2 pax hade på sig att checka in innan deras platser tillsammans i ekonomi blev tillgängliga för oss. Eftersom jag faktiskt funderade på cash upgrade för 75USD /pers för någon vecka sedan när jag startade 6h i ekonomiklass på United tråden, så "slog vi till" och behöll platserna. Väldigt nöjd med det nu då jag kan uppdatera er ostört medan FruBrandten kollar på någon töntig zombie film. :)

Skönt nackstöd med flera justeringsmöjligheter, bra benplats och mjuka stolar. Något smala kanske men det funkar.
uploadfromtaptalk1452269432140.jpg

Kollade flygradar från hotellet för att få en överblick över morgon rush ut från EWR = lång taxitid = delay, men vi lyfte 10 min efter schedule och fick precis veta att vi landar 10 min innan tidtabell.
uploadfromtaptalk1452269574523.jpg

uploadfromtaptalk1452269585390.jpg

Lite surt att inte sitta på höger sida, fönsterplats då vi nyss passerade Chicago i helt klart väder med full utsikt.

Det var allt just nu. 3h till vi landar och ska gå på väskjakt :)
Hittar vi inga blir det Amex shopping.

På återhörande och tack för att ni läser och kommenterar. Ha överseende med att vissa bilder blir på sniskan. Kan inte justera i tapatalk och har ingen advanced edit mode här.

Last edited:
Nej, sista operating carrier är SK901 eftersom det var då ni upptäckte att väskorna var borta. Men SAS och United kan nog ha rätt i att det är i LAS du ska efterlysa väskorna. Vart var de taggade när du checkade in dem?

När jag flög till LAS via ORD med SAS och sen vidare med United och min väska var borta på ORD var det samma sak. Jag frågade och se sa att väskan "kan" dyka upp i LAS iaf om den flugits annan väg av misstag så därför är det alltid när man kommer till sista flygplatsen det står på biljetten som man ska anmäla den som borta.

Detta innebär att den hamnar i Uniteds system och inte samma system som SAS använder och när jag var med om det för några år sen fick man ringa United och prata med någon i Indien om man hade frågor.

Sen fick man ringa dem och säga vart man var så de kunde skicka väskan dit jag var. Efter typ 6 dagar hade de hittat min väska i Köpenhamn och skickade den först till LAS och sen taggade de om den med en röd tag som det stod RUSH på den fick flyga till mig i Phoenix via Los Angelses (det känns som en resa som flera här skulle tagit det, det är ju kortaste vägen...) Sen körde de ut den med något företag lokalt där.

Det sa samma sak i Luleå när min väska inte han med från Oslo till Arlanda att det alltid är den som är destinationen på biljetten som ska sköta allt rörande väska som är på villovägar.

Härliga bilder! Nu hoppas vi a) att väskorna står där när ni kommer vilket kanske inte är så sannolikt eller b) att hanteringen hos United går smidigt!

P.S: Jag tror inte man skall/kan jämföra servicen på sträckan CPH-EWR med EWR-CPH oavsett om man reser SAS eller PrivatAir bägge vägarna. Personligen tycker jag det är betydligt mer fokus på service och matkvalitet på linjerna västerut kontra nattlinjerna österut då folk helst vill sova och flygtiderna är ganska korta.

Välkommen till Vegas @Brandten!

Du ska ha en PIR-rapport först...

Det här är en sak som jag är lite nervös över.
Mitt baggage försvann ju som sagt var någonstans på vägen ARN-CPH-SFO igår och jag rapporterade detta till SAS agent på SFO. Han fyllde i ett formulär och sa sen att de skulle höra av sig när de hade ett fullständigt referensnummer för mitt case. Jag protesterade och sa att jag ju behöver en PIR för försäkringsskäl, och dessutom så känns det som att jag vill ha ett case-nummer om jag behöver kontakta dem.
Han sa "OK, jag måste gå upp till kontoret för att fixa det, är det OK att vänta minst 10 min?".
Jag stod där och väntade och till slut så kom han tillbaka, men fortfarande utan referensnumret, men lovade att jag skulle få ett SMS med detta så snart som möjligt. Kändes inte bra att lämna det hela så, men ville inte missa min anslutning till Vegas heller, så gick vidare. Givetvis har jag fortfarande inte fått något SMS, så börjar bli lite nervös.

Härliga bilder! Nu hoppas vi a) att väskorna står där när ni kommer vilket kanske inte är så sannolikt eller b) att hanteringen hos United går smidigt!

P.S: Jag tror inte man skall/kan jämföra servicen på sträckan CPH-EWR med EWR-CPH oavsett om man reser SAS eller PrivatAir bägge vägarna. Personligen tycker jag det är betydligt mer fokus på service och matkvalitet på linjerna västerut kontra nattlinjerna österut då folk helst vill sova och flygtiderna är ganska korta.
Sant. Dagflyg ska jämföras med dagflyg (väster ut) och nattflyg med nattflyg (öster ut).

Välkommen till Vegas @Brandten!

Det här är en sak som jag är lite nervös över.
Mitt baggage försvann ju som sagt var någonstans på vägen ARN-CPH-SFO igår och jag rapporterade detta till SAS agent på SFO. Han fyllde i ett formulär och sa sen att de skulle höra av sig när de hade ett fullständigt referensnummer för mitt case. Jag protesterade och sa att jag ju behöver en PIR för försäkringsskäl, och dessutom så känns det som att jag vill ha ett case-nummer om jag behöver kontakta dem.
Han sa "OK, jag måste gå upp till kontoret för att fixa det, är det OK att vänta minst 10 min?".
Jag stod där och väntade och till slut så kom han tillbaka, men fortfarande utan referensnumret, men lovade att jag skulle få ett SMS med detta så snart som möjligt. Kändes inte bra att lämna det hela så, men ville inte missa min anslutning till Vegas heller, så gick vidare. Givetvis har jag fortfarande inte fått något SMS, så börjar bli lite nervös.

Ett referensnummer ska de ju kunna fixa på momangen! Annars är det något lurt.

Toppen