Senaste nytt

SAS första A340 som får nya kabinen

Fråga SAS-experterna? Har aldrig åkt business long haul med SAS. Sedan jag gick med i forumet för tre år sedan har jag åkt flera andra bolag i business och även i first. Har fått uppfattningen att SAS sällan har deals i business longhaul och att de flesta här bara bokar det för EB poäng? Att betala extra för plus skulle jag aldrig göra heller då det tydligt är lågt bang for the buck värde på det. Sist jag flög SAS inrikes fick Plusresenärerna välja något gratis ur Cafemenyn medan vi andra fick kaffe.. När jag söker efter businessbiljetter till ett resmål kommer aldrig SAS fram som ett prisvärt alternativ. Är det så? Och varför i så fall?

Fråga SAS-experterna? Har aldrig åkt business long haul med SAS. Sedan jag gick med i forumet för tre år sedan har jag åkt flera andra bolag i business och även i first. Har fått uppfattningen att SAS sällan har deals i business longhaul och att de flesta här bara bokar det för EB poäng? Att betala extra för plus skulle jag aldrig göra heller då det tydligt är lågt bang for the buck värde på det. Sist jag flög SAS inrikes fick Plusresenärerna välja något gratis ur Cafemenyn medan vi andra fick kaffe.. När jag söker efter businessbiljetter till ett resmål kommer aldrig SAS fram som ett prisvärt alternativ. Är det så? Och varför i så fall?

Det har funnits SAS deals i Businessclass senaste året.

[Business class] København-New York T/R, SAS, 9.900 DKK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
[Business class] Stavanger-Houston T/R, SAS, 6.520 NOK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Mitt tips är att titta på startpunkt från annan destination än Skandinavien. Det finns många tusenlappar att spara på att börja resan i t.ex. Tyskland eller Baltikum. Jag hittade precis en resa i C där skillnaden mellan att starta i Riga och att starta i Köpenhamn (trots att Köpenhamn inte var faktisk avreseort för det långa benet) var 10 000 SEK.

Som Agehall har påpekat så är Plus inom Europa/Norden långt ifrån samma produkt som finns på longhaul. Det är lite bättre mat i plus på longhaul samt att man har två alternativ att välja på som huvudrätt, all dryck är också gratis samt att sätet är betydligt bättre än det i GO, även benutrymmet är markant bättre.
SAS är väldigt sällan billiga om du ska flyga från A till B i business och de har sällan kampanjer. De verkar fylla kabinerna bra utan att behöva rea ut platserna och de platser som blir över går till uppgradering med cash/poäng. Man kan dock spara många tusenlappar om man startar resan i Tyskland som Agö skriver, trots att man behöver en positioneringsflight till Tyskland så sparar man ändå en hel del pengar på dessa biljetter ibland.

I morgon, 20 januari, är SK935, SK995 och SK997 tursatta med 340 med ny kabin (enligt Expertflyer).
Det borde innebära att OY-KBI börjar röra på sig ganska snart nere i Zürich...

Toppen