Senaste nytt

SAS Boeing 747, tänk om den kom tillbaka

Är det jag som ser fel eller är det bara tre fönster på överdelen? Vad fanns där uppe då?

Det var en bar/lounge avdelning. Pan Am startade med den designen, och de europeiska flygbolagen (BA, AF, SR, LH, SK etc) följde efter med samma design. Upplevde den även på JL (på den gamla goda tiden när de europeiska Tokyoflighterna (bl.a. JL's CPH-NRT kärra) gick ned i Anchorage för mellanlandning (det var inte tillåtet att flyga över Ryssland på den tiden).

Lounge. Se min länk.

Det var en bar/lounge avdelning. Pan Am startade med den designen, och de europeiska flygbolagen (BA, AF, SR, LH, SK etc) följde efter med samma design. Upplevde den även på JL (på den gamla goda tiden när de europeiska Tokyoflighterna (bl.a. JL's CPH-NRT kärra) gick ned i Anchorage för mellanlandning (det var inte tillåtet att flyga över Ryssland på den tiden).

Fanns det bara tre fönster eller ser jag fel?

Gör jag bort mig och säger att den med tre fönster är en 747-100 och den flera fönster är en 747-200, om jag har fel så ber jag om ursäkt i förväg.

Jo, länken är en sak. Dock, bilden på Ivar Viking gör att jag fortfarande tror det är tre fönster ;).
Ganska intressant info på denna länk. Övre däck byggdes om 1978 och det blev fyra rader om tre stolar.

Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg

I november 1971 levererades Ivar Viking (OY-KHA). Den var i samma konfiguration som Huge och hade liksom sin bror en lounge på överdäcket. Denna lounge, med fyra snurrfåtöljer och soffor med plats för ytterligare tio personer, var lyxig och rymlig. Men det var dyra kvadratmetrar. Efter några år kom oljekriserna, och flygbolagen hade inte längre råd att upplåta den dyrbara platsen. En efter en byggdes 747:eek:rna jorden runt om till att ha 'normal' inredning på övre däck. För SAS del innebar det att fyra rader om tre stolar installerades på övre däck i Huge och Ivar 1978.

Jo, länken är en sak. Dock, bilden på Ivar Viking gör att jag fortfarande tror det är tre fönster ;).
De först tillverkade hade tre fönster på varje sida. Senare exemplar hade fem fönster på varje sida och en del byggdes om när loungen togs bort. SAS första (Huge Viking) hade tre fönster (åtminstone till att börja med).

Gör jag bort mig och säger att den med tre fönster är en 747-100 och den flera fönster är en 747-200, om jag har fel så ber jag om ursäkt i förväg.

Har den tre fönster på varje sida är det definitivt en -100 har den fler kan det vara antingen -200 eller -100. (tror möjligen fraktversionerna kan ha tre fönster även om det är en -200)

De först tillverkade hade tre fönster på varje sida. Senare exemplar hade fem fönster på varje sida och en del byggdes om när loungen togs bort. SAS första (Huge Viking) hade tre fönster (åtminstone till att börja med).
Intressant, tack. Jag kollade på Lufthansas 747-8 och de har 26 fönster om jag räknade rätt. Är överdelen såpass mycket längre nuförtiden?

Toppen