Senaste nytt

SAS öppnar Café Lounge på Malmö

Undantaget är kanske på helger? Då upplever jag att det varierar väldigt mycket. Beror kanske delvis på de få helgavgångarna mellan Malmö och Arlanda (särskilt på lördagar). I helgen flyger jag Arlanda-Köpenhamn på lördag och Malmö-Arlanda hem på söndag. Lördagens Arlanda-Köpenhamn var vid bokning ca 600 kr billigare än Arlanda-Malmö, men för söndagens hemresa var Malmö-Arlanda istället ca 600 kr billigare än Köpenhamn-Arlanda (allt i Plus).

Priset arn > cph/mmx kan variera väldigt. Har inte hittat nått mönster. Men lärt mig att om det ena alternativet känns dyrt är det värt att kolla det andra.

Cafe-lounge är välkommet. Fast track är trevligt. Även om halva morgon-planet kan vara plus och resten av hälften har status.

Fördelen mmx har är att från taxin till gate tar det max 10 minuter. Även om det är fullt med charterpax i securityn. Skönt på tidiga morgonavgången.

Brukar flyga tillbaka till cph eftersom transfern är billigare (och utrikeslounge på arn samt fikabutik på cph) - MEN öresundstågen var trassliga, trånga och ganska äckliga redan före id-kontrollerna och numera är de nästan katastrofala.

Undantaget är kanske på helger? Då upplever jag att det varierar väldigt mycket. Beror kanske delvis på de få helgavgångarna mellan Malmö och Arlanda (särskilt på lördagar). I helgen flyger jag Arlanda-Köpenhamn på lördag och Malmö-Arlanda hem på söndag. Lördagens Arlanda-Köpenhamn var vid bokning ca 600 kr billigare än Arlanda-Malmö, men för söndagens hemresa var Malmö-Arlanda istället ca 600 kr billigare än Köpenhamn-Arlanda (allt i Plus).

Nej, priserna är väsentligt högre generellt. Du kan säkert hitta en enstaka avgång som är vettigt prissatt på CPH-ARN men generellt, mycket högre priser. Detta trots större utbud. Och det är oftast inte för att det är mycket folk ombord - det gäller primärt för rusningstrafiken.

upload_2015-12-14_17-32-37.png

upload_2015-12-14_17-33-12.png

Priset arn > cph/mmx kan variera väldigt. Har inte hittat nått mönster.

Varierar i viss mån men mönstret kallas konkurrens. På CPH-ARN är man knappt konkurrensutsatt (DY gör tappra försök). Stor skillnad mot Malmö-Stockholm där du utöver tre trafikerande bolag har tåg på ett rimligt snabbt sätt (4,5h).

Min analys är att priset på CPH-ARN stiger tidigare än MMX-ARN, men när det närmar sig avgång, dagar innan så har ofta MMX kommit ikapp - och ibland även förbi.
Fördelen med MMX är det går snabbare till expressen från T4.

Min analys är att priset på CPH-ARN stiger tidigare än MMX-ARN, men när det närmar sig avgång, dagar innan så har ofta MMX kommit ikapp - och ibland även förbi.
Fördelen med MMX är det går snabbare till expressen från T4.
Låt oss göra en faktabaserad check på detta under den kommande veckan. Det är inte min uppfattning. Det ska också sägas att priserna från början är högre på Köpenhamn-Stockholm än vad de är på Malmö-Stockholm.

Det ska också sägas att priserna från början är högre på Köpenhamn-Stockholm än vad de är på Malmö-Stockholm.
Exakt. Det är bara att läsa i Full flex kolumnen i ditt tidigare exempel.

Pasus gällande mitt uttalande ovan: Min erfarenhet är något begränsad eftersom mina ärenden tilll den skånska myllan är ganska få. Men gjorde lite sökningar under november. Andelen besök på MMX är att se som limes -> 0, i förhållande till övriga "Malmö"-flygplatser.

Låt oss göra en faktabaserad check på detta under den kommande veckan. Det är inte min uppfattning. Det ska också sägas att priserna från början är högre på Köpenhamn-Stockholm än vad de är på Malmö-Stockholm.

Jag har en del erfarenhet och är benägen att hålla med Agö. Som regel är det alltid dyrare mellan cph-arn än mmx-arn. Två undantag jag noterat; vissa morgonavgångar på fredagarna där det bara går en flight (6.30) från Sturup. Samt vissa inrikes routingar där stockholm inte är den egentliga slutdestinationen.

Däremot kan kostnaden arn>cph+öresundståg många gånger understiga arn>mmx+taxi. Men det ä en annan diskussion.

Toppen