Senaste nytt

Varning för American Airlines

Välkommen till Businessclass @Airbuspilot - trevligt att ha dig här även om det är under lite trista omständigheter du hittat in på forumet. Förhoppningsvis stannar du kvar här och kan bidra med lite erfarenheter från "den andra sidan" av det vi pysslar med här.

Jag utgår också ifrån att det är separata biljetter som gått på $1500. Tyvärr är det ju allmänt känt att Amerikanska flygbolag är känsliga för incidenter och rätt kvickt tar till drastiska medel, så att de gjorde en diversion för att kasta av en överförfriskad passagerare är inte det minsta förvånande. (Safety first! eller något...)

Om vi nu utgår från att det är separata biljetter, så har man tyvärr inget skydd där. Jag brukar aldrig rekommendera någon att ha byten inom ett par timmar med separata biljetter utan att istället ta en natt mellan flighterna för att ha marginal när något sådant här händer.
Jag tolkar det som att någon gjort fel som släppt på passageraren vid boarding.

Tja, om bolaget släpper på en så pass berusad passagerare att man sedan tvingas gå ned på annan flygplats kan det ju tänkas vara bolagets fel? Eller?

Absolut. Men det berättigar inte dig till ersättning för missade connections på separata biljetter.

En annan tanke - $1500 är väl ungefär €600x2 - kan det vara så att @Airbuspilot tänker på EU261/2004-ersättning för två personer?

Hej

Jag jobbar som sagt i ett annat flygbolag som kapten. Vi hade köpt full fare biljetter för att fira en högtid i Karibien, alltså inga rabatt eller ID biljetter.

Det AA gjorde är högst anmärkningsvärt, man tillåter en höggradigt berusad att komma ombord. När denne sedan exploderar pga att en av CC skriker "shut up" så är det inte konstigt att situationen eskalerar. Mannen var ju dessutom handikappad och rullstolsbunden. Tre CC satt på honom och han bands med med buntband och blev lagd bakom sista raden i främre C klass framför galley.

Inför landningen i Halifax så fick vi knappt info, kapten sa att vi skulle mellan landa pga en medical emergency. Tror jag det, mannen var ju misshandlad. Det var i mina ögon ingen medical emergency, det var en unruly psgr
som skrek och gapade. Man landar inte för en sån sak så länge det inte är ett hot mot säkerheten. Ett sådant stopp med en B777 kostar minst en miljon sek.

5 poliser ( medical emergency ) kom ombord och omhändertog mannen, ingen sjukvårdspersonal syntes till.

I MIA fick vi en voucher till ett hotell som var fullbokat, vouchern täckte 99 USD men gick alltså inte att nyttja.

Kostnad för hotellrum i MIA samt utebliven vistelse på hotellet där vi skulle varit uppgår till 1500 USD.

AA vägrar att kompensera, det går knappt att få kontakt med dom. Ok, jag är i branschen sedan länge och kan tyckas vara gnällig, men denna gång var jag en helt vanlig, privat betalande pax. Det finns f.ö fler rent säkerhetsrelaterade frågor på denna flygning som kan ifrågasättas.

Mvh

American Airlines vägrar att kompensera, det går knappt att få kontakt med dom.Ok, jag är i branschen sedan länge och kan tyckas vara gnällig, men denna gång var jag en helt vanlig, privat betalande pax.

Det där får vi vanliga passagerare leva med alltsomoftast tyvärr :-(

Det finns f.ö fler rent säkerhetsrelaterade frågor på denna flygning som kan ifrågasättas.

Intressatnt. Kan du förtydliga detta? Jag som reser en hel del med AA upplever inte att de är värre än andra - men så är det mycket jag inte ser heller. I likhet med andra amerikanska bolag är de dock helt hopplösa på att använda skylten för säkerhetsbältet på ett trovärdigt sett utan låter den vara på hela tiden vilket får pssagerarna att skita i den :-(

Detta var ingen ID resa, fullt betalda C klass biljetter för att fira en högtid.

Säkerhet, flygplanet tankades i CYHZ med seat belt sign på, ingen info om tankning, inga CC vid utgångarna.
Det är ett rent lagbrott. Vi uppmanades t.o.m att sittande under stoppet med bältena på vilket förvärrar saken.
Jag brukar inte klaga, vi gör själva fel ibland, men att belasta sina kunder ekonomiskt är fel när man själv har orsakat felet. AA skyller detta på en medical emergency när det handlar om en unruly psgr som de släppte ombord trots hög berusningsgrad. En medical emergency är en force majuere och ersätts inte, det är därför jag som proffs reagerar.
För min del blir det aldrig mer AA.

MVH

Toppen