Senaste nytt

American Airlines AAdvantage All partner airlines award tråd

Hur hårda är AAdvantage med routing reglerna, dvs att man endast kan boka en award om det säljs biljetter på samma sträcka.

Kikar på MLE-DOH-LHR-ARN med Qatar. Routingen säljs som Business Class, men när jag söker på First så säljer Qatar inga biljetter mellan Malé och Stockholm. Så frågan är nu, kommer AA att godkänna samma routing i First Class eller måste man nöja sig med Business Class om man vill flyga till Arlanda?

Hur hårda är AAdvantage med routing reglerna, dvs att man endast kan boka en award om det säljs biljetter på samma sträcka.

Kikar på MLE-DOH-LHR-ARN med Qatar. Routingen säljs som Business Class, men när jag söker på First så säljer Qatar inga biljetter mellan Malé och Stockholm. Så frågan är nu, kommer AA att godkänna samma routing i First Class eller måste man nöja sig med Business Class om man vill flyga till Arlanda?
Det räcker väl med att det finns en IATA fare mellan två orten?

Jag tolkar det som att det måste finnas en vanlig fare på flygbolaget för att man ska kunna boka.
Det finns ingen annan fare än IATA fare som tillåter routing som Stockholm-(AY)-Helsingfors-(JL)-Tokyo-(TN)-Papeete i Business class men jag lyckades att boka ändå.
Det var samma sak när jag bokade Papeete-(TN)-Auckland-(LA)-Sydney-(EY)-Abu Dhabi.

Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 47 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 48 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Hej, söker förslag på en F award [Europe] - [Middle East / Indian Subcontinent] innan höjningen i mars. Har dålig koll på den regionen...

Är enbart ute efter flyg/lounge-upplevelsen så destination spelar inte så stor roll. Utgår från ARN, men kan tänka mig att positionera mig t ex till LHR.

Hade tänkt att resa i februari om jag hittar några bra platser... Några initerade tips? Tack på förhand!

Det finns följande flygbolag att välja mellan:

British Airways (du behöver dock att betala bränsletillägget)
Etihad Airways
Jet Airways
Qantas (ej på Emirates operated codeshare flight)
Qatar Airways A380

Hej, söker förslag på en F award [Europe] - [Middle East / Indian Subcontinent] innan höjningen i mars. Har dålig koll på den regionen...

Är enbart ute efter flyg/lounge-upplevelsen så destination spelar inte så stor roll. Utgår från ARN, men kan tänka mig att positionera mig t ex till LHR.

Jag är i ungefär samma läge, ska till Dubai med jobbet efter nyår och tänkte resa på något annan är jobbbiljetterna som blev Emirates i Economy. Jag har kollat en del på Etihad F då det ser rätt trevligt ut. Det finns viss tillgänglighet på de datum jag kikat på, tyvärr inte på A380. Men ser också att det ibland öppnas upp närmare avgång så håller utkik. Men deras "vanliga" F produkt på övriga plan ser också väldigt trevlig ut. Jag har själv spanat på avgångar från LHR, ZRH och CDG. 40000 pinnar känns som bra valuta.

Jag har använt Etihads egna sökmotor för sökning, om tillgänglighet finns i GuestSeat kategorin ska det tydligen gå att boka via telefon med AA miles vad jag läst.

En fråga till @Dr. Miles: går att inkludera anslutningflyg på samma AAdvantage award bokning med annat bolag utan att kostnaden går upp?
Alltså t.ex. Etihad första sträckan AUH-LHR, följt av British Airways LHR-ARN.

Jag är i ungefär samma läge, ska till Dubai med jobbet efter nyår och tänkte resa på något annan är jobbbiljetterna som blev Emirates i Economy. Jag har kollat en del på Etihad F då det ser rätt trevligt ut. Det finns viss tillgänglighet på de datum jag kikat på, tyvärr inte på A380. Men ser också att det ibland öppnas upp närmare avgång så håller utkik. Men deras "vanliga" F produkt på övriga plan ser också väldigt trevlig ut. Jag har själv spanat på avgångar från LHR, ZRH och CDG. 40000 pinnar känns som bra valuta.

Jag har använt Etihads egna sökmotor för sökning, om tillgänglighet finns i GuestSeat kategorin ska det tydligen gå att boka via telefon med AA miles vad jag läst.

En fråga till @Dr. Miles: går att inkludera anslutningflyg på samma AAdvantage award bokning med annat bolag utan att kostnaden går upp?
Alltså t.ex. Etihad första sträckan AUH-LHR, följt av British Airways LHR-ARN.
Som ditt exempel är giltig routing och det ska kosta som Middle East/Indian Subcontinent->Europe, förutsatt du byter i London inom 24 timmar.

@Friskytten: jag har sökt lite på Etihad som sagt, det här är det jag hittat so far för två datum i Januari, både F och C. Har också mappat upp mot anslutningsflyg till/från Arlanda, (dessa är ej nödvändigtvis OW.). Kanske kan vara lite input till en framtida planering? Överst är utresa och nederst hemresa alltså.
Etihad.PNG

Det finns ingen annan fare än IATA fare som tillåter routing som Stockholm-(AY)-Helsingfors-(JL)-Tokyo-(TN)-Papeete i Business class men jag lyckades att boka ändå.
Ringde häromdagen för att kolla om MLE-DOH-DXB-LHR-ARN var tillåtet att boka, tydligen kunde agenten prissätta routingen vilket jag tolkar som att det ska vara OK att boka. Hoppas att platserna finns kvar om en månad när jag ska boka.

Toppen