Senaste nytt

Uppgradering till Business Class för SAS Eurobonus poäng

Person A har 20k poäng och person B har 20k poäng. Båda kan då uppgradera sig genom att använda 15k från vardera konto. Men har person A 25k och person B 5k kan bara en person uppgradera sig.
Kanske en dum fråga men, om person A har 200.000 poäng och person B har 10.000, kan person A då "betala" för båda?

Tänkte försöka mig på en businessclassresa med SAS för första gången med fru Brandten.

Skulle ni försökt er på en Go -> Business upgrade på OSL-EWR (kl1100-1325 i en A330) eller SFO-CPH (kl1730-1320 i en A340) med tanke på flygplanstyp, sträcka, lounge och egentligen helhetsupplevelsen? Eller räcker det kanske med en Go -> Plus... Jag är absolut inte kräsen och är mest nyfiken på SK long haul i annan klass + att jag kommer ha en del poäng som behövs användas.

Antar att jag vid en evt uppgradering i tex SFO inte uppgraderar för CPH-OSL också utan endast för första leg?

Jag fick erbjudandet i Hong Kong att uppgrade från Go till Business för ca 4000 kronor vilket får ses som ett bra pris tycker jag. Man ska nog inte hoppas på sådana priser för upgrade från Sverige dock, troligtvis inte från HKG heller framöver.

Jo, på outstations är det en helt annan femma. Men från hemmabaserna brukar det vara svårare att uppgradera billigt med cash.

Kanske en dum fråga men, om person A har 200.000 poäng och person B har 10.000, kan person A då "betala" för båda?

Går utmärkt. @FruAgehall har ett par gånger spenderat sina EB-poäng (innan familjekontot uppfanns) på att få hem mig i business istället för ekonomi...

Hej! Snabb fråga.

Flyger på onsdag (25/11) ARN-CPH-NRT med SK. Har varit tidig och begärt sk bekräftad uppgradering med poängköp till C, men fick nu på kvällen mail om att min begäran ej kunde gå igenom. På aktuell sk0983 flight verkar det enligt EF vara närmare 15 platser lediga i C. Hade även ringt Eurobonuskundtjänsten som ansåg att chanserna var mkt goda då agenten sa att det var mycket gott om plats i både C och Plus.

Så min fråga är: ska jag chansa att begära vid check-in på Arn alt Guldloungen (och med det riskera bli förpassad till bagageutrymmet i CPH, engligt @agehalls berättelser här)? Eller ska jag chansa att skynda mig till guldloungen på CPH eller gate/servicedesken?

Det är ju knappt en timme innan avgången till NRT när jag landar i CPH och som jag förstår det så är det först till kvarn som gäller oavsett status på CPH.

Det är en gammal kärra a340 och med 11tim flygresa hade jag hoppats på lite bättre komfort. Jo, jag vet man aldrig ska förvänta sig något men skadar ju inte att bättra på sina chanser.

Hoppas på något erfaret svar! Tack!

Arlanda kan inte uppgradera NRT-flighten. Det är CPH station som gör det. Men be Arlanda ringa CPH och framföra din önskan. Det är nog bästa chansen.

Flyger på onsdag (25/11) ARN-CPH-NRT med SK. Har varit tidig och begärt sk bekräftad uppgradering med poängköp till C, men fick nu på kvällen mail om att min begäran ej kunde gå igenom. På aktuell sk0983 flight verkar det enligt EF vara närmare 15 platser lediga i C.
Ursäkta, hur kan du veta att det finns 15 platser i SAS Business?
ExpertFlyer visar ofta upp till 9 platser i varje bokningsklass.

T ex
Kod:
SK  983 
CPH 15/11/25 15:45 
NRT 15/11/26 10:40 
343
C9 D9 ZC RL JC
Y9 S9 BC PC AC
E9 M9 H9 Q9 VC WC UC KC LC TC OC G9 N9

C9 D9 ZC RL JC betyder inte att 9 + 9 = 18 platser, utan det betyder att SAS är villig att sälja minst 9 platser i C klass och minst 9 platser i D klass.

Så min fråga är: ska jag chansa att begära vid check-in på Arn alt Guldloungen (och med det riskera bli förpassad till bagageutrymmet i CPH, engligt @agehalls berättelser här)? Eller ska jag chansa att skynda mig till guldloungen på CPH eller gate/servicedesken?
Jag vet inte om det har ändrats men jag kunde inte uppgradera med poäng på Arlanda när min long haul flygning avgick från Köpenhamn.
SAS personalen på Arlanda bad mig att kontakta servicedisken i Köpenhamn då.

@Dr. Miles - Mitt misstag, menade givetvis att det verkade finnas gott om platser enligt EF. Nybörjarmiss!

Tack för svar!

Blir nog att rusa från flyget när jag landar på CPH till servicedesken och begära snällt en request med poäng från EBG kontot. Byter ut lågskorna till löparskor denna gång..

Fingers crossed!

Last edited:
Toppen