Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Kosläpp är ju kul. :)
Jag flyger nästan enbart Longhaul med SAS, sällan inom Europa och i princip aldrig inrikes. Är det i huvudsak inrikes som prio-boarding inte funkar? Jag har nämligen aldrig upplevt några problem på longhaul.

Jag flyger nästan enbart Longhaul med SAS, sällan inom Europa och i princip aldrig inrikes. Är det i huvudsak inrikes som prio-boarding inte funkar? Jag har nämligen aldrig upplevt några problem på longhaul.

Inrikes och europaflygningar ut från en nordisk flygplats är minst risk för att råka ut för en fungerande prio-boarding.

Kosläpp är ju kul. :)
Aldrig problem på longhaul? På arlanda är de ju precheck av boardingpass innan man kommer till gate och efter det checkas inte boardingpassen något mer. När det görs utropp om boarding reser sig samtliga och ingen tar något ansvar för att kolla boardingpass, trotts att det i utroppet gjordes klart att enbart Business/Plus och Gold får gå ombord.

Men det kan ju självklart skilja sig från dag till dag. Förra helgen i Berlin existerade de inte alls när boarding började, men jag gjorde de klart att jag skulle använda detta vilket också några andra tog följe på mig o tryckte oss framför alla.

Ja, nu flyger jag ju inte från Arlanda, utom när jag ska till Hongkong, vilket bara har hänt en gång sedan SAS startade sin linje. Jag kan inte minnas att det var några problem då. Annars flyger jag från Köpenhamn och senast igår så funkade prio-boarding som det ska. Liksom alla andra gånger.

Min erfarenhet på sistone är precis tvärtom om. På två longhaul avgångar från Arlanda så har de verifierat boardingpass även när man lämnar gaten in mot planet och avvisat de som saknar prio. Däremot på de två senaste från Kastrup har de gjort utropen som vanligt men inte avvisat.

Med andra ord verkar det ungefär lika inkonsekvent som vanligt, kanske med lite större sannolikhet att det funkar på longhaul, men absolut ingen garanti...

Däremot har det funkat bra på longhaul på väg hem, tex i Chicago. Där man ju har två separata köer och hyfsat med plats. Det behöver inte vara så svårt bara man vill...

Flyger en del från Arlanda ut mot Europa (utanför Norden). Har senaste halvåret iaf inte haft en enda flygning där priority boarding inte efterlevts. Tycker SAS framförallt på Arlanda ryckt upp sig. Jag har vid flera tillfällen sett när folk som försökt fått vända och snällt invänta sin tur om de inte åket Plus eller varit EBG/EBD.

Prioboarding funkar oftast inte något vidare (oavsett bolag) eftersom det alltid står en skara folk där som köat de sista 30+ minuterna, ungefär som om de är rädda att missa flyget. Så när väl boarding börjar så anser dom att de ska på först och eller tillsammans med status medlemmar eftersom de stått och väntat som en skock får och nu äntligen ska få komma in i ladan :rolleyes:

Prioboarding på SAS flyg till Genava förra veckan funkade bra! Lite imponerad dock
Först var det säkert 30 pers som stod och köade men efter att några pers gick fram och blev nekade så förstod alla att det inte var deras tur.
Själv blev man nästan nekad för personalen ville se *A guldkort men det gick bra när hon såg *G på boardingkort :)

Toppen