Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Enkelt. Dåliga instruktioner från SAS för hur boardingen ska gå till skulle jag tippa. Ger man klara och tydliga instruktioner till en tysk eller japan följa dessa till punkt och pricka, men utan instruktioner...

Eller så var det många svenska pax med jantesyndrom som vällde fram och ansåg att ingen är förmer utan alla lika värda och de chockade artiga japanerna vågade inte säga emot.

Eller så var det många svenska pax med jantesyndrom som vällde fram och ansåg att ingen är förmer utan alla lika värda och de chockade artiga japanerna vågade inte säga emot.
Men tyskarna kan bli riktigt arga när de ser någon försöker att komma förbi i kön.
Jag såg detta på Deutsche Bahns biljettkontor och på en busshållplats. Vilket drama det blev...

Det är solklart att det handlar om otydliga rutiner/ointresse från SAS sida att nå ut med detta. Precis samma som när SGS hanterar LH på Kastrup, då blir det åka av om du försöker tränga dig när det inte är din tur. Lufthansa kräver uppenbarligen att detta hanteras enligt mall.
Sant, men hur förklarar det att på Landvetter där prioboarding verkar fungera över snittet för SAS, så lyckas inte samma ground service med det på Lufthansas flighter?

Jag tror att det huvudsakligen handlar om att passagerarna inte bryr sig. Om det som i söndags redan stod 100 personer i en kö när det är dags att starta boarding så är det svårt för personalen att säga "hej, nu gör vi om kösystemet". Det som krävs är fållor!

Sant, men hur förklarar det att på Landvetter där prioboarding verkar fungera över snittet för SAS, så lyckas inte samma ground service med det på Lufthansas flighter?

Jag tror att det huvudsakligen handlar om att passagerarna inte bryr sig. Om det som i söndags redan stod 100 personer i en kö när det är dags att starta boarding så är det svårt för personalen att säga "hej, nu gör vi om kösystemet". Det som krävs är fållor!
Funkar det på Landvetter? Se post 653 i denna tråd.

Landvetter där prioboarding verkar fungera över snittet för SAS
Funkar det på Landvetter? Se post 653 i denna tråd.
Funkar och funkar? Visst finns der brister, men jag hävdar att fungerar betydligt bättre än på både Arlanda och Gardermoen - så därav "över snittet".

Jag upplever dock att det inte har blivit bättre av att de byggde om gate 17. (Innan ombygnaden då de satte dit vändkorset och det fortfarande var AF/KLMs "Priority lane"-skylt så funkade det ganska bra.) Nu ställer gate 17s fållor till det, då ingången är för trång.
Får du gate 16 så funkar det allt som oftast.

På OSL nyligen ropade man ut prioboarding för EBG/D, *A Gold, Plus och Business (EWR-flyget). Varpå drygt hälften av väntande strömmade fram, den stackars gate-ansvariga tittade leende på alla boardingkort som viftade förbi men hade nog ingen chans (mitt var skrynkligt men i ärlighetens namn EBG i Plus). Vid returen scannades BP och smitare ombads artigt och korrekt vänta "i skamvrån".

Min (familjens) dåliga humor gör att jag ibland säger halvhögt till familjen "vi går nu, ingen kollar noga" om vi åker C/Y+. Inte minst i germanska länder kan man få en del att rodnande tappa hakan när de fastnar strax efter en tonåring "som smitit förbi". :oops:

Det började på bra på SK165. Klockren utropning med förvarning om prioboarding.
Efter 20 personer kommer det ett tillägg: "Jag fick höra vi har baktrappa så jag hälsar alla välkomna fram istället."
Var skylten vid baktrappan tänd? Nej.
Hur många tror ni använde baktrappan? Jag räknade det till 2. Kan varit någon mer.
Kom vi i väg på utsatt tid? Nej. (Kan även bero på att de var snöstorm i Skellefteå, men boardingen hjälpte ju inte till...)

Har rest ut från LPI en dag i veckan i 4 veckor nu och kan konstatera att de tagit bort prio boarding helt med SAS. Faktum är att för tre veckor sedan började tjejen läsa upp meddelandet som vanligt men när hon kom till "Till att börja med vill vi hälsa SAS Plus och Eurobonus guld och diamant...." så stannade hon upp efter "Till att b..." knepigt... de övriga gångerna som sagt inget alls.

Ny, spännande variant på prio-boarding idag i Skellefteå:

I högtalarna meddelades det att boardingen var på gång, och att statuspax och SAS Plus skulle gå på först. Kort därefter öppnades två stora skjutdörrar ut mot flygplanet och alla stormade ut. Det hela påminde lite om ett kosläpp.

Toppen