Senaste nytt

Ryan..flåt Germanwings

För mig som sökte sträckan mellan Stockholm-Hamburg v.v., är Germanwings nästan alltid dyrare än SAS och till och med dyrare än Lufthansa via Frankfurt/München.

Absolut, som jag skrev inget bolag jag skulle använda mellan storstäder/etablerade flygplatser. Styrkan visar sig mer på typiska semesterdestinationer, där de konkurrerar med charterbolag och budgetbolag. Medelhavsöar alltså.

Mycket intressant om United förresten, trodde bara det gick att kreditera till M&M!

Last edited:
För mig som sökte sträckan mellan Stockholm-Hamburg v.v., är Germanwings nästan alltid dyrare än SAS och till och med dyrare än Lufthansa via Frankfurt/München.

För övrigt kan man kreditera Germanwings flygning till United Mileage Plus. Det kan vara förmånligare än andra program om det är en billig biljett.
Kreditera Germanwings (4U) flight till United Mileage Plus | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Det blir Germanwings premiär även för mig imorgon.
Pga sen bokning, det visade sig att Germanwings biljett var ca en tusenlapp billigare än SAS avgång som skilde sig 20 minuter mellan dem.
Jag undrar dock om hur de har tänkt när de designade deras webbsida.
När jag väljer språk engekska och sedan check in (och mata in mitt bokningsnummer & efternamn), kommer jag till tysk sida. :confused:

Screenshot20150118_1.png

Har sett samma sak själv och det är rätt frustrerande. Jag tror du slipper Eurowings nu och får flyga "riktiga" Germanwings. Jag bokade en egen resa på tisdag och då var det A319 som var uppsatt som flyg. Eurowings flyger bara CRJ-900.

Jävla rörigt här alltså... Kom igenom fast track i automatiska säkerhetskontrollen (på något sätt måste Star Gold ha synts). Ingen Lounge i ZRH. Får se hur det är i Hamburg...

Jävla rörigt här alltså... Kom igenom fast track i automatiska säkerhetskontrollen (på något sätt måste Star Gold ha synts). Ingen Lounge i ZRH. Får se hur det är i Hamburg...
Om du inte köper rätt biljett kan du inte komma in i loungen.
Star Alliance Gold som flyger med Germanwings flight (med 4U flightnummer) har inte tillgång till lounge.

Om du inte köper rätt biljett kan du inte komma in i loungen.
Star Alliance Gold som flyger med Germanwings flight (med 4U flightnummer) har inte tillgång till lounge.
Jag vet att Lounge troligen inte skulle ingå i ZRH men prio boarding och security fungerar. Tycker det är konstigt att Star Alliance tillåter detta arrangemang. Antingen har man sina statusförmåner eller så har man det inte!

Nu bryr jag mig inte så mycket för jag var tvungen att åka, men att betala 4600 i Y för ARN-ZRH är inte direkt rea och vore ju vettigt om man i alla fall fick någon tydlig info om vilka förmåner som ingår. Extra bagage?

Jag vet att Lounge troligen inte skulle ingå i ZRH men prio boarding och security fungerar. Tycker det är konstigt att Star Alliance tillåter detta arrangemang. Antingen har man sina statusförmåner eller så har man det inte!
Priority boarding gäller även för Star Alliance Gold av någon anledning.
Fast track på Hamburg fungerade inte när jag scannade själv vid automatiska spärren men det gick bra på manuella disken med SAS EuroBonus Gold kort.
Nu bryr jag mig inte så mycket för jag var tvungen att åka, men att betala 4600 i Y för ARN-ZRH är inte direkt rea och vore ju vettigt om man i alla fall fick någon tydlig info om vilka förmåner som ingår. Extra bagage?
Det finns info på webbsidan om vad som ingår i biljettpriset.

Screenshot20151118_09.png

Screenshot20151118_10.png

Jag är på smart fare. De annonserar prio boarding för star gold. Gäller det även Lounge access i HAM? Verkar ju på din text som om det bara gäller för M&M-kunder.

Får jag som Star Gold en extra väska gratis eller ej?

Jag är på smart fare. De annonserar prio boarding för star gold. Gäller det även Lounge access i HAM? Verkar ju på din text som om det bara gäller för M&M-kunder.
Lounge access gäller endast för BEST fare, eller Miles&More statuskunder (Frequent Traveller har inte tillgång till lounge när de reser med BASIC fare).

Miles & More - Miles & More status levels

Får jag som Star Gold en extra väska gratis eller ej?
Jag tror inte det. Germanwings är inte Star Alliance medlem därför Star Alliance Gold förmån skall inte gälla.

Jag tror inte det. Germanwings är inte Star Alliance medlem därför Star Alliance Gold förmån skall inte gälla.
Nej, precis detta var fallet - frågade i loungen. Nu behöver jag inte lounge alls eftersom jag redan har internet och måste jobba...

Kan bara säga att hela saken är ganska dåligt förklarad. Vad sjutton har Star Gold prio-boarding för, och varför i hela världen har man fast track security [officiellt eller inofficiellt]?

Dessutom vid bokning på LH's hemsida fick jag aldrig under bokningsdialogen upp någon information om att Germanwings ej är Star alliance [vilket jag iofs visste härifrån ändå].

Efter min första flygning med bolaget måste jag säga att ombord är det mer eller mindre som Air Berlin - enklare snacks/macka (alkohol kostar dock), trevlig personal. Säten samma som på LH, och mycket bra benutrymme på de främre raderna (där BEST alltid sitter och SMART i mån av plats). Trevlig personal. Dessutom såg de till att alla i SMART fick seatblock (bak i budgetsektionen var så inte fallet) - antar att detta sker i mån av plats, men till skillnad från SAS Plus så fungerade det!

Dock gör denna idiotiska konfiguration med att inte komma in i lounger utan M&M-status att jag aldrig frivilligt kommer att flyga bolaget. Förstår inte varför man kan ge poäng/lounge till M&M och inte *A - det kostar ju rimligen lika mycket, och vi har ju betalat samma fare... Men visst, ägs ju av LH group.

Toppen