Senaste nytt

Qatar Airways nya förstaklasslounge i Doha öppnar i slutet av april

Jag frågade sist och de sade att den mest gällde ekonomi-passagerare med status och att businessloungen var bättre, jag fick min Krug i vilket fall...

First Class loungen är för dessa, de som flyger i 1:a klass oavsett status har däremot tillgång till Al Safwa

OneWorld Lounge access for frequent flyers by tier status

The following exceptions apply:
Qatar Airways Al Safwa and Al Mourjan lounges at Hamad International Airport in Doha and
Qatar Airways Premium Lounge at London Heathrow Terminal 4 are excluded.

Frequent Flyer Benefits
Lounge access

**********************************************************************************************

Lounger på Hamad International Airport

Qatar Airways lounges
Al-Safwa - 530 seats, First class ticket holders only
Al-Mourjan - 1,000 seats, Business class ticket holders only

First - 123 seats, Qatar Platinum, Gold and Oneworld Emerald
Business - 176 seats, Qatar Silver and Oneworld Sapphire

All Other Airlines
Oryx lounge - 155 seats. Can also pay QAR140 to enter this.

Last edited:
Jeg vil forsøge at gate-crashe Al Safwa på tirsdag med mit QR Platinum og mit nye slips. Mange ting udover reglerne kan lykkes med QR hvis man har status. Time will tell.

Är det någon som testat "First" loungen, alltså den man kommer till som Qatar Gold eller Oneworld Emerald? Är det något att stå efter om man händelsevis skulle flyga ekonomi med guldstatus?

Är det någon som testat "First" loungen, alltså den man kommer till som Qatar Gold eller Oneworld Emerald? Är det något att stå efter om man händelsevis skulle flyga ekonomi med guldstatus?
Vare sig vanliga Business eller First-loungerna har väl fått jätteimponerande recensioner vad jag har sett. Nu har jag inte varit där själv, utan har bara läst om dem på FlyerTalk.

Denne "first class lounge" er ofte fyldt, ikke plads til alle disse elite card rejsende. Intet at gå efter, desværre - "cattle-lounge". Det sjove findes i Al Safwa og i Al Mourjan loungerne, men her skal der være hvs. F eller C på dit næste boarding kort.

if you come in on a flight that is longer than 5 hours in duration - which does not include regional F then - you can enter the lounge when continuing in J. Nothing to do with how long your layover time is.

So, the only instances in which a pax that arrives in F and continues in J will be allowed into the F lounge is when arriving from LHR, CDG or BKK and continuing somewhere else in J.

QR Al Safwa First Class Lounge - Page 22 - FlyerTalk Forums

Update: sidder nu i First Class loungen, og må indrømme at den er som oftest kun tyndt befolket. Her kommer efter sigende (staff fortæller:) stort set kun Emerald OW cardholders. Loungen overfor hedder Business Class Loungen og der er meget mere hektisk da alle Silver og Gold card holders havner der sammen med Saphire OW. Begge lounger er temmelig kedelige. Blev nægtet adgang til Al Safwa da jeg kun rejser monkey class.

Toppen