Enligt ursprungliga planen skulle ett plan levereras i oktober (vilket skett), ett i november, ett i början av december och ett i slutet av december.Luskat lite i bokingssystemet, eftersom att Finnair på The new Finnair Airbus A350 XWB flights available now | Finnair ännu inte har skrivit ut exakt när fler linjer än PVG kommer att börja flygas med A350. PVG startar den 22 nov och antagligen har Finnair fått plan nr 2 då.
Bangkok ser ut att starta fre 4 dec med A350 (AY89/AY90, bara den tidiga avgången inte den andra senare avgången). Den linjen kan snurra på bara ett plan.
Hongkong ser ut att börja flygas med A350 i månadsskiftet jan/feb 2016 (AY69/AY70), men eftersom att den linjen inte kan snurra på enbart ett plan måste det finnas även en kärra nr 4 då, om jag räknar rätt.
När A350 sätts in på Singapore hittar jag inte alls ännu.
Detta stämmer ju ungefär med produktionstakten om ett plan ca varje 1,5 månad.
Själv är jag sugen på Bangkok i påsk, det ser ut att finnas platser med Finnair på British Executive rewards booking för 50000 avios t&r i econmy.
Intressant! Peking hade jag missat helt men korrekt, ser ut att säljas som A350-flight från 4 dec också. Bangkok kommer antagligen att prioriteras eftersom att A350 tar fler pax än en A330.Enligt ursprungliga planen skulle ett plan levereras i oktober (vilket skett), ett i november, ett i början av december och ett i slutet av december.
PVG skulle ha startat i oktober, men är nu framflyttat till 22 November. PEK skulle ha följt 21 november, och BKK 4 december.
För de senare har man nu inte lämnat nya startdatum, men i bokningssystemet är 350 inlagt från 4 december för båda rutterna.
Både nr 2 och 3 är nu flygfärdiga i Toulose, och nr 2 har gjort en testflight. Frågan är om AY kommer att prioritera BKK före PEK om det behövs, iom att man sannolikt behöver den större kapaciteten till BKK till julsäsongen.
Singapore är planerat till juni 16, tillkännagavs häromdagen.
Intressant! Peking hade jag missat helt men korrekt, ser ut att säljas som A350-flight från 4 dec också. Bangkok kommer antagligen att prioriteras eftersom att A350 tar fler pax än en A330.
Ser fram emot tills om något år då vi har en uppsjö destinationer att välja på med A350. Kommer vara ganska uttjatat när SAS väl får sina 2018...