Senaste nytt

SAS Missvisande marknadsföring - direkt till Asien från Stockholm

Jo, jag anmälde Lufthansa till RO (Reklamombudsmannen) för ngt år sedan när de började med Nonstop you kampanjen och hade stor förstasidesblaffa på dn.se med "Stockholm - Asien - Nonstop You"

Jag bifogar RO:s svar på den.

Frågan är om man kan boka en Japanresa med SAS och sedan kräva full återbetalning när man kommer fram till Narita och insett att det inte var direkt, få ombokning till LH First eller något som kompensation på hemresan och sedan få hela biljetten återbetald.

Attachments

• Beslut RO 1401-15.pdf
    107 KB · Visningar: 594
I texten som Canadien bifogade.

Enligt artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) ska reklam vara vederhäftig och får inte vilseleda. Marknadskommunikation får inte innehålla framställning i ord som direkt eller indirekt genom överdrift är ägnad att vilseleda konsumenten.

Någon som anmält SAS?

Falsk marknadsföring är inte okej. Vad menar du? Större problem som att bagage hamnar på villo vägar i några timmar?

Frågan är om man verkligen menar non-stop i samma mening som uttrycket betyder i IATA-sammanhang och hur många människor utanför detta forum som faktiskt förstår det.

Även om SAS nog tekniskt sett har fel här, så känns det som att det hamnar rätt långt ner på listan över saker att göra något åt. Jämfört med mycket annan reklam så är det här inget att bry sig om imho.

Falsk marknadsföring är inte okej. Vad menar du? Större problem som att bagage hamnar på villo vägar i några timmar?
Lite OT men det var inget jag startade en tråd om utan något jag skrev i en tråd som handla om mindre bra saker som BA gjort.

Jag kan köpa att falsk marknadsföring inte är OK men om du inte bokat en resa och känner dig lurad vart ligger då värdet i att du skall anmäla företaget?

Jag kan köpa att falsk marknadsföring inte är OK men om du inte bokat en resa och känner dig lurad vart ligger då värdet i att du skall anmäla företaget?

För att SAS och andra bolag ska lära sig för framtiden.

Sen håller jag med om hur de använder nonstop här, kanske inte är den viktigaste frågan

Toppen