Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Har nu läst igenom tråden för att skaffa mig en bild av bästa valet för en resa till Japan i början av november, men blir inte klok på det eftersom det finns så många alternativ. Vi ska vara borta i knappt tre veckor och jag skulle behöva ett Sim-kort endast för surf och jag skulle gissa på att jag skulle klara mig med 1 GB för hela perioden. Någon som kan rekommendera något kort som skulle kunna passa? Kanske @Dr. Miles har en rekommendation?

Helst skulle jag vilja beställa kortet så att jag har det vid utresa, men att köpa på plats är också ett alternativ.
Många data-SIM kort som säljs i Japan är ofta Data-only och det kan orsaka en hel del problem om du kör Android mobil. I värsta fall kan du inte surfa. :eek: (vilket jag har erfarenhet av...)

Japan Mobile Tech: Fix for excessive "Cell standby" battery drain on Android with b-mobile data-only SIMs

Om du använder portable 3G/4G mobile router, kan du slippa dessa problem och internet fungerar fint med dessa Data-only SIM kort.

China Unicom Hong Kong (kinesiskt telekomföretags delkontor i Hong Kong) säljer Japan 5GB data SIM kort som gäller dock endast för 7 dagar. Priset är 208 HKD (ca 220 SEK) på nätet och frakten till Sverige kostar 50 HKD.
Jag vet att just det här SIM kortet har inget signal/batteriproblem med Android mobil.

Japan 7 Days 5GB Data SIM

Tredje alternativet är att hyra data SIM kort.
På dessa hyr Data SIM kort kan du slippa antenn-/batteriproblem.

Ett exempel:
Japan Prepaid Data Sim Card - Sakura Mobile

Last edited:
Florida, 4 veckor, nej.

Isåfall skulle jag tro att ReadySIM är ett bra alternativ. När jag tittade på olika alternativ föll de på två saker - täckningen i stora delar av inre USA och att man inte kunde ha kvar sitt nummer. Numera tror jag man kan ha kvar numret, men täckningen är fortfarande inte världsklass i stora delar av USA. (I Florida skulle jag dock tippa på att den är OK)

Det enda nät som har bra täckning i USA är AT&T. När jag försökte skaffa abonnemang hos dem var det halvt omöjligt utan att vara bosatt i USA, så det fick bli T-Mobile. Är man bara i USA en kortare tid och skiter i numret så finns det nog virtuella operatörer som kör i AT&T's nät som man kan använda sig av.

Men vill man ha något som är enkelt och bör funka OK på de större orterna iaf så tror jag ReadySIM är ett bra alternativ. Aningen krångligare för engångsbruk är T-Mobile, men det funkar också och är ett bra alternativ främst om man vill ha kvar numret och slippa betala något när man inte är i USA.

Många data-SIM kort som säljs i Japan är ofta Date-only och det kan orsaka en hel del problem om du kör Android mobil. I värsta fall kan du inte surfa. :eek: (vilket jag har erfarenhet av...)

Japan Mobile Tech: Fix for excessive "Cell standby" battery drain on Android with b-mobile data-only SIMs

Om du använder portable 3G/4G mobile router, kan du slippa dessa problem och internet fungerar fint med dessa Data-only SIM kort.

China Unicom Hong Kong (kinesiskt telekomföretags delkontor i Hong Kong) säljer Japan 5GB data SIM kort som gäller dock endast för 7 dagar. Priset är 208 HKD (ca 220 SEK) på nätet och frakten till Sverige kostar 50 HKD.
Jag vet att just det här SIM kortet har inget signal/batteriproblem med Android mobil.

Japan 7 Days 5GB Data SIM

Tredje alternativet är att hyra data SIM kort.
På dessa hyr Data SIM kort kan du slippa antenn-/batteriproblem.

Ett exempel:
Japan Prepaid Data Sim Card - Sakura Mobile
Ok jag förstår. Så du skulle inte rekommendera Prepaid LTE SIM | So-net @Dr. Miles?
Att hyra ett kort verkar lite väl krångligt.

Jag tyckte detta verkade smidigt: 1GB Data SIM - eConnect Japan
Men det kanske har samma problem som nämndes?

Senaste uppdatering om Googles Project Fi (USA).
Project Fi

image.png image.png image.png

Om man är baserad i Danmark och behöver datatrafik i de flesta västeuropeiska länderna till fast kostnad bör man kolla upp 3LikeHome som operatören Tre erbjuder.

Japan:

Japan 7 days 2GB Data SIM av China Unicom HK (köps i Hong Kong)
Screenshot20151109_01.png

Japan 7 days 2GB Data SIM

Detta SIM kort säljs i Sham Shui Po i Hong Kong för ca 80 HKD istället för 150 HKD på China Unicom HK:s webbsida.
Till skillnad från japanska MVNO data SIM kort som säljs i Japan*, detta kort fungerar.

*Japanska MVNO data SIM kort saknar signal till SMS därför händer det ofta att mobilen uppfattar som om det inte finns någon signal = ingen surf.
Vill du inte slänga pengarna i sjön, skulle jag avråda att köpa japanska MVNO data SIM kort.

Japan:

Japan 7 days 2GB Data SIM av China Unicom HK (köps i Hong Kong)
Visa bifogad bild 43761
Japan 7 days 2GB Data SIM

Detta SIM kort säljs i Sham Shui Po i Hong Kong för ca 80 HKD istället för 150 HKD på China Unicom HK:s webbsida.
Till skillnad från japanska MVNO data SIM kort som säljs i Japan*, detta kort fungerar.

*Japanska MVNO data SIM kort saknar signal till SMS därför händer det ofta att mobilen uppfattar som om det inte finns någon signal = ingen surf.
Vill du inte slänga pengarna i sjön, skulle jag avråda att köpa japanska MVNO data SIM kort.
Hur länge gäller kortet? Vad jag menar är alltså, hur lång tid har jag på mig att aktivera det?

Toppen