Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Hur länge gäller kortet? Vad jag menar är alltså, hur lång tid har jag på mig att aktivera det?
Det som jag köpte vid förra besök gäller för aktivering fram till 2015-DEC men de korten som jag såg igår (idag) i Sham Shui Po skulle gälla för aktivering fram till 2016-DEC.

Om man är stor mobilsurfare (eller använder tethering ofta), kan man också köpa 5 GB under 7 dagar för 208 HKD på China Unicom HK:s webbsida eller ca 180 HKD i Sham Shui Po.
Japan 7 Days 5GB Data SIM

Last edited:
Sverige:

Telia:

Det här är inget prepaid SIM kort egentligen men (svenska) Telias abonnemang tillåter numera samtal, SMS/MMS, surf i Norden* & Baltikum utan extra kostnad när man använder samtal-/SMS-/MMS-/surfkvot som ingår i sitt abonnemang#.
Denna ändring har skett nyligen (2015-DEC-17) därför visste jag inte om detta.

* Tjänsten gäller ej i Island, Grönland och Färöarna.
# Tjänsten gäller ej för Telia Kontantkort och Halebop.
Telia skrev:
Nyhet! Nu surfar, ringer, sms:ar och mms:ar du till samma pris som hemma i Sverige

Detta gäller när du befinner dig i Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland eller Litauen (gäller ej i Island, Grönland eller Färöarna). Ingår automatiskt för alla kunder med mobilabonnemang och mobilt bredbandsabonnemang från Telia, helt utan extra kostnad och oavsett abonnemangsform.
Nu surfar och ringer du i Norden och Baltikum för samma pris som hemma - Aktuellt - Privat - Telia.se

Telias Mobilt Bredband abonnemang kostar från 99 SEK i månaden (6 GB) och det kan vara användbart om man reser inom Norden & Baltikum ofta.
Telia Mobilt Bredband - Abonnemang & kontantkort - Bredband - Privat - Telia.se

Jag köpte ett DTac (Telenor) prepaid SIM i Bangkok för vår semester här. Funkar riktigt bra - man beställer och betalar online och sedan hämtar man upp på flygplatsen.

Dock såg jag att man för ungefär samma pris kan köpa sig billig roaming av Telia, både data och telefoni. Så ska man till Thailand och har Telia kan det vara värt att kolla upp det istället för att köpa ett lokalt SIM i förväg. (Det går även att köpa på plats!)

Jag köpte ett DTac (Telenor) prepaid SIM i Bangkok för vår semester här. Funkar riktigt bra - man beställer och betalar online och sedan hämtar man upp på flygplatsen.

Dock såg jag att man för ungefär samma pris kan köpa sig billig roaming av Telia, både data och telefoni. Så ska man till Thailand och har Telia kan det vara värt att kolla upp det istället för att köpa ett lokalt SIM i förväg. (Det går även att köpa på plats!)
Jag har hört om ett rykte att thailändska myndigheter kräver numera registrering av passet när man ska använda internet på prepaid SIM kort (och för abonnemang), stämmer det?

Jag har hört om ett rykte att thailändska myndigheter kräver numera registrering av passet när man ska använda internet på prepaid SIM kort (och för abonnemang), stämmer det?

Ja, det stämmer. Jag fick visa passet för att få ut mitt kort. Det fotograferades och uppgifter registrerades.

@Traveller köpte ett AIS-SIM på MBK och även där krävdes pass. De nöjde sig dock med ett foto på info-sidan som han råkade ha i sin telefon eftersom han inte hade passet med sig.

Jag skulle säga roaming med din svenska mobil.
Veckopaket inom EU börjar bli väldigt billiga jämfört med att lägga tid/energi på att leta alternativ och behöva byta nummer/simkort på semestern
Ja, verkligen.
Jag vet inte hur det är i Italien men i vissa länder krävs det registrering på plats innan man aktiverar SIM kortet för surf (t ex Spanien), så det är enklare med EU veckosurf i sådana länder om man inte surfar jättemycket.

Tyskt kontantkortmobiloperatör Blau.de erbjuder 100 MB:s veckosurf för ca 5 EUR.
Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd | Sida 12 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jag skaffade ett truemove på Phukets flygplats i början av november och AIS i mitten på december i en 7-elevenbutik, behövde inte legitimera mig alls så det är nog lite olika.

Jag skulle säga roaming med din svenska mobil.
Veckopaket inom EU börjar bli väldigt billiga jämfört med att lägga tid/energi på att leta alternativ och behöva byta nummer/simkort på semestern
Ja, verkligen.
Jag vet inte hur det är i Italien men i vissa länder krävs det registrering på plats innan man aktiverar SIM kortet för surf (t ex Spanien), så det är enklare med EU veckosurf i sådana länder om man inte surfar jättemycket.

Tyskt kontantkortmobiloperatör Blau.de erbjuder 100 MB:s veckosurf för ca 5 EUR.
Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd | Sida 12 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Det är som ni säger. Kostar 49 kr för 100MB per dag med Halebop roaming. Inte lönt att hålla på att jaga SIM när man bara är här några dagar.

Toppen