Senaste nytt

SK945 har landat på Grönland

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha - undrar nu vad det blir för kärra som kör mig till HKG i morgon...
LN-RKR ska enligt senaste uppgifter avgå från ORD till ARN ungefär nu och LN-RKS dito fast i motsatt riktning. Det gör att om inget mer oförutsett händer så är båda två tillgängliga för din HKG-flight i morgon, och den som inte tar den går tillbaka till ORD - d.v.s. vi är tillbaka på normalt schema. Så svaret på frågan är: den ena av dem ;).

LN-RKR ska enligt senaste uppgifter avgå från ORD till ARN ungefär nu och LN-RKS dito fast i motsatt riktning. Det gör att om inget mer oförutsett händer så är båda två tillgängliga för din HKG-flight i morgon, och den som inte tar den går tillbaka till ORD - d.v.s. vi är tillbaka på normalt schema. Så svaret på frågan är: den ena av dem ;).
LN-RKR var väl den nya kärran som strulade, så gissar (!) att Airbus fått arga mail från SAS om att de vill ha en total översyn av planet vilket isåfall sker på Arlanda imorn. LN-RKS kommer nog ta HKG imorn

LN-RKR var väl den nya kärran som strulade, så gissar (!) att Airbus fått arga mail från SAS om att de vill ha en total översyn av planet vilket isåfall sker på Arlanda imorn. LN-RKS kommer nog ta HKG imorn

Om du med "strulade" menar mellanlandning på Grönland, så var det LN-RKS. Som alltså hunnit tillbaka till Stockholm och nu återigen är på väg till Chicago.

Finns det extra flyg som kan sättas in just nu om SAS hade valt en komplett översyn? Känns som ett ekonomiskt misstag med tanke på att det "bara" var en kaffebryggare. Men säkerhet före ekonomi antar jag.....

Var det nån som blev ombokad med annat bolag? Bjornpilot tjatar ju jämt om att "det är bra att ha alliansvänner" med syfte på Norwegian och de resenärer som fastnat utomlands dygsvis. Måste ju ha gått minst 10 andra flighter igårmorse med LX/LH/UA till Europa som SAS kunde satt folk på istället för att vänta in planet från Grönland. Särskilt business-passagerare.

Det här är iof över nu men för mig handlar det lite om vad jag förväntar mig av SAS i en framtida situation som denna.
Haha tänkte samma sak. Såg hans kommentarer på instagram om diverten. Ska fråga om detta. :)

Edit: Du var före.

Finns det extra flyg som kan sättas in just nu om SAS hade valt en komplett översyn? Känns som ett ekonomiskt misstag med tanke på att det "bara" var en kaffebryggare.

Ja, LN-RKP.

Spesielt å kalle det økonomisk mistake - alle som jobber operativt innen flyget setter sikkerheten foran alt. Ombord LN-RKS kunne de kjenne en litt merkelig, elektrisk brent lukt. Dette viste seg å være en kortslutning i kaffebryggeren. Det er ikke "bare" en kaffebrygger, og failure to properly respond to slike situasjoner har ført til alvorlige hendelser før. De som omkom i Swissair Flight 111 vil neppe kalle det en "økonomisk mistake" å gjøre en sikkerhetslanding pga en elektrisk kortslutning. Les gjerne rapporten: Transportation Safety Board of Canada - Aviation Investigation Report A98H0003

Nei, det var LN-RKS som hadde en safety landing på Grønland. RKS landet 08:25 i morges på ARN, og gikk til Chicago som SK945 kl 17:24, den er snart framme i Chicago. LN-RKR har en ekstra avgang fra ORD som ankommer ARN om drøy 1 time.

Var det nån som blev ombokad med annat bolag? Bjornpilot tjatar ju jämt om att "det är bra att ha alliansvänner" med syfte på Norwegian och de resenärer som fastnat utomlands dygsvis. Måste ju ha gått minst 10 andra flighter igårmorse med LX/LH/UA till Europa som SAS kunde satt folk på istället för att vänta in planet från Grönland. Särskilt business-passagerare.

Det här är iof över nu men för mig handlar det lite om vad jag förväntar mig av SAS i en framtida situation som denna.
Du kender vel snart SAS.. Meget snak og mange gode intentioner, knap så meget handling når det gælder...

Med tanke på att denna tråd helt har "spårat ur" låser vi den för tillfället.
Har rensat bort de sista inläggen som haft väldigt lite att göra med vad tråden handlar om.

En liten påminnelse, om ni vill påpeka att någon bryter mot forumregler så kanske man inte ska bryta mot dom själv.
Det kan med andra ord vara läge för en del att läsa stycket "Om någon annan bryter mot reglerna".
Det bästa ni kan göra är att anmäla de inlägg som bryter mot forumregler, istället för att tala om att någon bryter mot reglerna.

//Moderator

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen