Senaste nytt

SK945 har landat på Grönland

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan meddela att det vart ett het flyg inställt från Chicago pga av detta
Vi skulle avgått ca 2130, och när jag anlände till ORD, och letar efter min incheckningsdisk. Så ser jag direkt på skärmen cancelled.

Detta var ca, kl 1900 lokal td. Jag har inte fått något meddelande från sas på mail eller sms.

När vi står där så är det total kaos vid diskarna. De försöker boka om folk, visaa tar sina hotelvouchers och går. Vissa väntar i timmar och försöker få andra flyg. Men det är nästintill omöjligt för majoriteten av oss.

Nu sitter jag på ett helt okej hotell, och får vänta till imorgon för att få åka tillbaks till sthlm.

Några tips på vad man ska göra för att få så mycket ut av denna totala kollaps från sas på denna sida atlanten?

Informationen var obefintlig! Servicen hos handlingbolaget urbota dåligt.
 
Jag kan meddela att det vart ett het flyg inställt från Chicago pga av detta
Vi skulle avgått ca 2130, och när jag anlände till ORD, och letar efter min incheckningsdisk. Så ser jag direkt på skärmen cancelled.

Detta var ca, kl 1900 lokal td. Jag har inte fått något meddelande från sas på mail eller sms.

När vi står där så är det total kaos vid diskarna. De försöker boka om folk, visaa tar sina hotelvouchers och går. Vissa väntar i timmar och försöker få andra flyg. Men det är nästintill omöjligt för majoriteten av oss.

Nu sitter jag på ett helt okej hotell, och får vänta till imorgon för att få åka tillbaks till sthlm.

Några tips på vad man ska göra för att få så mycket ut av denna totala kollaps från sas på denna sida atlanten?

Informationen var obefintlig! Servicen hos handlingbolaget urbota dåligt.
Tipsa Aftonbladet, Kjos kommer älska dig ;)
 
Jag kan meddela att det vart ett het flyg inställt från Chicago pga av detta
Vi skulle avgått ca 2130, och när jag anlände till ORD, och letar efter min incheckningsdisk. Så ser jag direkt på skärmen cancelled.

Detta var ca, kl 1900 lokal td. Jag har inte fått något meddelande från sas på mail eller sms.

När vi står där så är det total kaos vid diskarna. De försöker boka om folk, visaa tar sina hotelvouchers och går. Vissa väntar i timmar och försöker få andra flyg. Men det är nästintill omöjligt för majoriteten av oss.

Nu sitter jag på ett helt okej hotell, och får vänta till imorgon för att få åka tillbaks till sthlm.

Några tips på vad man ska göra för att få så mycket ut av denna totala kollaps från sas på denna sida atlanten?

Informationen var obefintlig! Servicen hos handlingbolaget urbota dåligt.

Välkommen till businessclass @Fredenvall! Trist att du drabbades av följderna från kaffemaskinen som strulade. Det är ju aldrig kul att råka ut för problem när man reser.

Det du ska göra är först och främst att kolla upp ifall du har rätt till ersättning från din reseförsäkring (som jag hoppas du har). De flesta ger inte ersättning för problem vid hemresor, men det är värt att kolla upp.

Det andra du ska göra är att begära ersättning enligt EU261/2004 vilket i ditt fall kommer att innebära €600/person. Det finns en hel tråd enbart om EU261/2004 här som jag rekommenderar att du tittar igenom: Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
Välkommen till businessclass @Fredenvall! Trist att du drabbades av följderna från kaffemaskinen som strulade. Det är ju aldrig kul att råka ut för problem när man reser.

Det du ska göra är först och främst att kolla upp ifall du har rätt till ersättning från din reseförsäkring (som jag hoppas du har). De flesta ger inte ersättning för problem vid hemresor, men det är värt att kolla upp.

Det andra du ska göra är att begära ersättning enligt EU261/2004 vilket i ditt fall kommer att innebära €600/person. Det finns en hel tråd enbart om EU261/2004 här som jag rekommenderar att du tittar igenom: Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Ska bli intressant att följa om SAS betalar ut €600 utan att knysta i det här fallet. Kaffemaskinen kan knappast anses vara extraordinärt.
 
Ska bli intressant att följa om SAS betalar ut €600 utan att knysta i det här fallet. Kaffemaskinen kan knappast anses vara extraordinärt.

...och det var ganska många timmar från kafferöken till att planet ska lyfta från ORD. Tillräckligt med tid för att boka om de som behöver.
 
Björnpilot skriver på Instagram

"Heard on the news this morning that one of our longhaul flights had a short circuit in a coffee machine. It diverted to BGSF but @tv4 said BIKF. Yes, diversion is the first thing to do. We have diversion airports instantly available, programmed on our secondary flightplan page. "All went black" they said on the news. That's because we pilots shut off the electricity to the cabin, very clever. It was also a daylight flight so it could not have been so dark. It sounds to me that the passengers were well taken care of by my colleagues, with a night at hotel. "
 
Björnpilot skriver på Instagram

"Heard on the news this morning that one of our longhaul flights had a short circuit in a coffee machine. It diverted to BGSF but @tv4 said BIKF. Yes, diversion is the first thing to do. We have diversion airports instantly available, programmed on our secondary flightplan page. "All went black" they said on the news. That's because we pilots shut off the electricity to the cabin, very clever. It was also a daylight flight so it could not have been so dark. It sounds to me that the passengers were well taken care of by my colleagues, with a night at hotel. "

Jeg er så glad for at Björn valgte å skrive det - precis hva jeg forsøkte å "belyse" for 2 sider siden :)
 
Hmm, det var det flyget (LN-RKS) vi flög med från HKG-ARN igår och som då skulle vidare til ORD.
Märkte inget på våran flygning, men är da tacksam för att vi inte måtte ned i Sibirien eller nåt för att fixa en kaffetraktare...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen