Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Hej, skulle vilja ha lite feedback på märken/modeller utifrån mina "skallkrav".
Vill inte missa någon potentiell bil bara för att den inte legat med i främre raden i mina funderingar :)
Kommer köra 2000 - 4000 mil i tjänsten per år, förhoppningsvis alltid minst 3000 mil.
Kör idag, privat, en Toyota Avensis som jag är relativt nöjd med. Men ny tjänst som innebär resor och bil.

Funderat på följande märken: Skoda Superb, Toyota Avensis, Volvo V70, Audi A6 (pga lastutrymme?), Passat Sportscombi

7,5 pbb
Lastutrymme - Behöver kunna få in tre hockeytrunkar
Back-kamera
Automat
Navigering, BT, HF (de två sistnämnda är förmodligen irrelevanta då jag förutsätter att de finns i alla intressanta modeller.
Dragkrok

Har även spanat lite på Outlander, Hyundai i40/Tuscon.

Alla "krav" är inte ett måste, men lastutrymme är det absolut viktigaste.
Vilka har jag missat tycker ni?

Vill inte missa någon potentiell bil bara för att den inte legat med i främre raden i mina funderingar :)
Kommer köra 2000 - 4000 mil i tjänsten per år, förhoppningsvis alltid minst 3000 mil.
Kör idag, privat, en Toyota Avensis som jag är relativt nöjd med. Men ny tjänst som innebär resor och bil.

Funderat på följande märken: Skoda Superb, Toyota Avensis, Volvo V70, Audi A6 (pga lastutrymme?), Passat Sportscombi

7,5 pbb
Back-kamera
Automat
Navigering, BT, HF (de två sistnämnda är förmodligen irrelevanta då jag förutsätter att de finns i alla intressanta modeller.
Dragkrok

Subaru Outback känns väl värd att pröva. En fullstor kombi... Lite extra plus för drivlina o högre frigång.
Vet inget om bränsleekonomi, men har för mig att de kanske inte hör till de snålare iofs (?)

Finns också mer ovanliga val som Opel Insigna o Citroën C5 crosstrek, men då låter dina val vettigare.

Sedan finns det ju premiummärken, men då får man nog göra avkall för att komma ner under prisbasbelopp.

7,5 pbb
Back-kamera
Automat
Dragkrok

Om det är bilen som får kosta 7,5 pbb så har du missat.
Ford Mondeo - ligger väl nästan i samma nivå som Superb när det gäller att lasta.
BMW 3 GT - Kan vara tveksamt till 3 hockeytrunk.

Och jag har för mig att du idag får in en E-klass också i 7,5 pub.
Handlare det om maximalt lastutrymme, utan nerfällt baksäte, hade jag själv gått för MB. Därefter Ford och sedan Skoda.
En gång i världen provat köra hockeytrunk (för målvakt) i en Volvo. Du lär inte få in 3 stycken där inte, på ett lätt sätt.

Första turen i den nya X1:an avklarad :)
En M-utrustad 2,5d. Skall jag gnälla över något får det bli 19´´-hjulen med allt för "sportiga" Bridgestonedäck. Allt för bullrigt på motorväg.
Annars var det en riktigt, riktigt trevlig upplevelse. Och som grädde på moset. Några hundralappar till Barncancerfonden för att få nöjet att prova ny bil, är aldrig fel.

Nu får vi se fram mot att prova nya 7-serien. Går det som tänkt dyker den upp om någon månad (blev viss någon försening - kan det berott på extremet låga utsläppsvärden tro ?)
Med den kan jag verkligen ha kontoret på fickan :D

Första turen i den nya X1:an avklarad :)
En M-utrustad 2,5d. Skall jag gnälla över något får det bli 19´´-hjulen med allt för "sportiga" Bridgestonedäck. Allt för bullrigt på motorväg.
Annars var det en riktigt, riktigt trevlig upplevelse. Och som grädde på moset. Några hundralappar till Barncancerfonden för att få nöjet att prova ny bil, är aldrig fel.

Nu får vi se fram mot att prova nya 7-serien. Går det som tänkt dyker den upp om någon månad (blev viss någon försening - kan det berott på extremet låga utsläppsvärden tro ?)
Med den kan jag verkligen ha kontoret på fickan :D
Kan man få X1 med dieselsexa?

Mvh

Testade nya Mercedes GLA o CLA Shooting break idag. Snygga, men det mest opraktiska jag upplevt.

Mest irriterande i GLC är en ny bred mittkonsol där man har knät spjärnat emot så länge man behåller foten på gasen.

I CLA slog en jag känner huvudet i taket, i baksätet, trots bara 174cm kroppslängd.
Bagaget var obefintligt pga den sluttande bakluckan.

Förstår att det inte ska vara de största av bilar, men synd om man har utrymme som i en VW Polo om bilen är så lång som den är.

7,5 pbb
Back-kamera
Automat
Dragkrok

V Klass ?

Testade nya Mercedes GLA o CLA Shooting break idag. Snygga, men det mest opraktiska jag upplevt.

Mest irriterande i GLC är en ny bred mittkonsol där man har knät spjärnat emot så länge man behåller foten på gasen.

I CLA slog en jag känner huvudet i taket, i baksätet, trots bara 174cm kroppslängd.
Bagaget var obefintligt pga den sluttande bakluckan.

Förstår att det inte ska vara de största av bilar, men synd om man har utrymme som i en VW Polo om bilen är så lång som den är.
Haft CLA shooting break som hyrbil och håller inte med om ett obefintligt bagageutrymme. Dock måste man ju se till syftet med bilen. En Polo är ju en fyrkantig bil där man transporterar sig billigt mellan punkt A, B och C. Exempelvis hemmet, jobb och dagis.
CLA shooting break har en något mer sofistikerad design och riktar sig till ensamstående eller barnlösa par och är tänkt att konkurrera med bland annat Audi A5 och BMW 4-serie.
Inom samma vecka fick jag en BMW 3-serie touring och en CLA shooting break och jag skulle ta CLA shooting break alla dagar i veckan, givet att man inte behöver sitta i baksätet själv. Dock ska tilläggas, min mor som är strax över 170 cm satt utan problem i baksätet på CLA shooting break.

GLA har jag fått tidigare i år som hyrbil och med de 19" som satt på så var det ingen vidare upplevelse. Jag är inte alltför imponerad av den bilen men CLA shooting break, den är riktigt fin och rolig att köra.

Toppen