Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Mercedes G63 AMG 6x6 kanske duger. G-modellen är iofs inte helt exotisk men den kombinationen är ganska udda. Roadside assistance hjälper till om du ändå skulle ha otur. Största problemet är väl för många att det blir för många basbelopp utanför 7,5

Mercedes G63 AMG 6x6 kanske duger. G-modellen är iofs inte helt exotisk men den kombinationen är ganska udda. Roadside assistance hjälper till om du ändå skulle ha otur. Största problemet är väl för många att det blir för många basbelopp utanför 7,5

G63.PNG
Kul att se förmånsvärdet på denna bil !

Räknade på en sådan som förmånsbil och färre än 3000 mil. Bepansrad och lite extra lullull om totalt en miljon i extrautrustning sånglig förmånsvärdet 91325kr/månad. Utan extrautrustningen och minst 3000 tjänstemil/år blir förmånsvärdet 55566kr/månad. Det är bara att börja förhandla helt enkelt

En av de längre trådarna här och säkert finns inlägg om samma sak...
Jag har en förmånsbil idag (V70 D4 momentum) och förmånen är 4850kr/mån.
Kör ca 150mil i månaden i snitt och nästan inget i tjänsten. När jag räknar på det här är det ju väldans dyrt. Avtalet går ut om 12 mån och nu undrar jag om det är bättre att ha en egen bil som är billigare och hur mycket jag ska kräva i kompensation på lönen för den uteblivna förmånen. Fritt bränsle har jag också. Leasingavgiften ligger på 7500 + moms i månaden. Vad tycker proffsen?

En av de längre trådarna här och säkert finns inlägg om samma sak...
Jag har en förmånsbil idag (V70 D4 momentum) och förmånen är 4850kr/mån.
Kör ca 150mil i månaden i snitt och nästan inget i tjänsten. När jag räknar på det här är det ju väldans dyrt. Avtalet går ut om 12 mån och nu undrar jag om det är bättre att ha en egen bil som är billigare och hur mycket jag ska kräva i kompensation på lönen för den uteblivna förmånen. Fritt bränsle har jag också. Leasingavgiften ligger på 7500 + moms i månaden. Vad tycker proffsen?

Om du kan få igenom att höja lönen med motsvarande belopp som bilen kostar företaget är det kanon. Går väl alltid att prova.
Leasingavgift + 50% moms.

Om du kan få igenom att höja lönen med motsvarande belopp som bilen kostar företaget är det kanon. Går väl alltid att prova.
Leasingavgift + 50% moms.
Det vore något! Men arbetsgivaren betalar väl inga sociala avgifter på leasingkostnaden? Jag tänkte mer att förmånen borde omvandlas till lön. Är det rimligt eller?

Nu bryter jag in i @Mikey1122 's fråga, men jag skulle gärna vilja höra er åsikt om förmånsbil kontra privatägd dito. Jag har egen firma så för mig handlar det om att titta på helheten (bland annat så bygger ju inte förmånsvärdet på lönen när det kommer till 3:12 regler etc etc). Finns det någon här inne som kanske har ett spread sheet där man kan jämföra bilar om man har den i firman kontra äger själv? Vill gärna kunna jämföra olika biltyper (miljöbilar med lägre förmånsskatt såväl som "vräkigare" bilar med traditionell drivlina) samt att kunna se hur det belastar firman så att det blir rättvist mot övriga delägare.

Toppen