Senaste nytt

SAS Travel Cash

Nej, så fungerar det inte. Vid valutatransaktioner finns det alltid en skillnad mellan köp- och säljkurs. Det är inte möjligt för privatpersoner att kunna genomföra köp på Riksbankens kurs, det går inte att använda den som referens.
Referensen ska vara mellan Ica-bankens kurs och SAS TravelCashs kurs i exemplet ovan, annars saknas all form av signifikans.

Gjorde ett litet test
€10=93,45 kr (nuvarande kurs, källa Riksbanken)
Att köpa motsvarande Euro med insatta pengar kostar:
€10= 97,76 kr (aktuell kurs med MC)
Det motsvarar ett valutapåslag med 4,6% vilket tyvärr är ganska dålig för köp av Euro, när mitt ICA Banken MC erbjuder 0% valutapåslag.

Som en liten referenspunkt, köp gjort idag på ett icabanken Maestero, 5€ för 47,03SEK dvs 10€=94,06.
Påslaget är cirka 3,9%, inte riktigt lika illa, men fortfarande inte särskilt bra.

Fick ett nytt kort idag utan att ha beställt det. Känns lite olustigt faktiskt. Vet inte riktigt om jag skall testa det eller inte - valutakurserna känns ju så där lagom sexiga. Men man måste jämföra äpplen med äpplen och i stort sett samtidigt för att se hur mycket påslag de olika betalsätten har.

Innehåller magnetremsan kortnumret? Jag antar det eftersom kortet skall fungera i USA där chip är väldigt ovanligt men det känns inte heller helt skoj att dra ett kort i kortläsare som innehåller ett aktivt betalkort.

En annan sak som retar mig är att kortnumret, expiry date OCH CVC alla står på baksidan. Nu räcker det med att fotografera ena sidan av kortet så har man alla uppgifter :(

Jag tycker att Santanders (fd GE Money Bank) kort med sparränta är en bättre deal. Inga avgifter för kortet, Mastercard, 12 fria uttag i bankomat per år (även utomlands) inga valutaväxlingspåslag och 0,5% ränta på insatta pengar.

SK-IT/Catella verkar ha lite problem nu :)
Klassiskt SK-meddelande
Visa bifogad bild 41300
Det är förövrigt inte SEB som står bakom detta som det vanliga SAS MasterCardet utan Catella Bank S.A.
http://www.catella.com/sv/Catella-G...0&secIds=|3|4|9|10|&year=2015&f1=True&f2=True

Mitt fel visade sig vara att jag hade två adresser inlagda i SAS system. En hemadress och en adress till mitt företag. Detta förvirrade systemet och jag fick upp detta "uppdaterings" meddelandet. Om någon har samma problem, kontakta EB-kundtjänsten och be dem kontrollera att ni bara har en adress i systemet, då borde det fungera bättre :)

Är EBD och fick travel cash kortet hemskickat idag trots att jag inte har något som helst intresse av det. Tycker att sättet som SAS ha valt d.v.s. att skicka ut ett vilande MC som bara behövs aktiveras för att fungera, är väldigt fult. Jag har inte själv valt kortet och då vill jag inte heller ha kortet.

Tycker att de som är intresserade av detta kort skulle ha behövt göra ett aktivt val på SAS hemsida och på det sättet fått kortet. Eftersom det nu är så lättillgängligt så känns det som att SAS/MC hoppas på att de även ska få med såna som är tveksamma till kortet. Undrar hur ARN eller vilken myndighet det nu är som har hand om dylika ärenden ställer sig till detta?

Det står även att det nya kortet kommer att ersätta det nuvarande kortet, av ren princip så kommer jag inte att byta till det nya kortet med MC loggan på baksidan, så fortsättning följer antagligen.

Toppen