Senaste nytt

SAS introducerar SAS Go Light - Nytt koncept för resenärer med enbart handbagage

Intressant att man i denna länk nu gjort en disclaimer om att priobagage inte gäller på domestic routes i Norden.
Det funkar ju inte ändå, men nu har man alltså formellt gett upp det helt? Det är väl en "enhancement"? :confused:
OT-svar: Ingen nyhet, det har gällt länge.
De taggar inte bagage som prio på inrikes.

Tycker det är lätt att dra en (om än svajig) slutsats: GO har höjts med 50-70 kr, med undantag på enskilda flighter.

Tycker inte att 50 till 70 är mycket pengar och det ligger säkerligen inom standard deviation.. (ja ja jag vet)

Jämfört med Finnair och British, som när de införde liknande koncept kändes som att det blev avsevärt mkt billigare att flyga med bara handbagage. Så är inte fallet här.

Med tanken på att man får samma antal poäng som i GO (dvs 250 eller 500) och att EBG och EBD får behåller sina förmåner gällande baggage tycker jag att det är en helt ok "enhancement"

Priser före och efter introduktionen av SAS GO Light på sträckan Stockholm-Paris.

Data från 08SEP2015:

ARNCDG-Post.png

Data från 01SEP2015:

ARNCDG-Pre.png

Priset är konsekvent 70SEK HÖGRE nu än vad det var för en vecka sedan i ekonomiklass :(

Riktigt jävla fult!

Priser före och efter introduktionen av SAS GO Light på sträckan Stockholm-Paris.

Data från 08SEP2015:

Visa bifogad bild 40931

Data från 01SEP2015:

Visa bifogad bild 40932

Priset är konsekvent 70SEK HÖGRE nu än vad det var för en vecka sedan i ekonomiklass :(

Riktigt jävla fult!
Det är enligt SAS enda fast strategi som inte har ändrats genom åren: "One step forward, two steps back".

Sorry men 70 spänn att bara 70 spänn. Någon som vet (och har fakta) hur priserna för ekonomi ändrades när BA och Finnair introducerade sina Light biljetter?

Jag har inget minne av att det gjordes några rejäla utredningar av hur fares påverkades. Men jag vet att BAs biljetter var attraktiva att boka till en början eftersom de var märkbart billigare än vad "standard"-priset ARN-LHR var. Har inget minne av att de andra biljettpriserna gick upp just vid introduktionen, men det är möjligt att det skedde.

Fö, man kan egentligen inte säga något om att biljettpriserna går upp, utan att titta på vad som hänt med farebasis. Bara för att priserna går upp på hemsidan så innebär det inte att priset faktiskt höjts - det kan vara så enkelt som att det är slut på biljetter i den lägre bokningsklassen. Därför är det väldigt bra att ha data från EF inklistrat i tråden.

Toppen