Senaste nytt

Gin & Tonic-tråden

Är det verkligen optimalt med sådana mängder is i en GT? Beställde en Monkey 47 och Fever-Tree idag och fick den i ett glas till bredden fyllt med is. Innan jag hann dricka upp smakade det helt klart blaskigt (annars väldigt fin kombo). Är det inne att servera så nu?

Är det verkligen optimalt med sådana mängder is i en GT? Beställde en Monkey 47 och Fever-Tree idag och fick den i ett glas till bredden fyllt med is. Innan jag hann dricka upp smakade det helt klart blaskigt (annars väldigt fin kombo). Är det inne att servera så nu?
1. Is kyler is, blir inte mer blaskigt snarare tvärt om.
2. Förhållandet sprit /annan vätska är till drickarens fördel när glaset är fyllt med is då mängden sprit är densamma men mängden annan vätska inte får lika mycket plats i ett glas fyllt med is - du får en starkare grogg helt enkelt !

• Gilla
Reactions: Gus
Jag tillhör nog kategorin som inte är så förtjust i att fylla glaset med is. Isen smälter och då blir det inte gott, förutsatt att jag inte hetsar i mig drickan. Glaset får gärna vara kylt, men annars tycker jag att det är synd på en god drink att få den utspädd.

Många barer tar fram en stor mängd is och förvararden lättåtkomligt för bartendern. Oftast i kylrännan. Om inte omsättningen är tillräckligt hög börjar den smälta. Då är mycket is dåligt. Men annars är mycket is en garant för en kall drink, en längre tid.

Ett otyg. Jag blir synnerligen upprörd av alla servitörer (för bartenders är de då inte!) som har fått för sig att man alltid fyller glaset till bredden med is.
Finns bara ett fåtal drinkar som kräver det.
Den jag fick lära mig lite knep av gjorde det enbart för att det därefter var väldigt svårt att avgöra hur mycket sprit man verkligen hällde i.
En G T skall ha någon eller några STORA isbitar. Som jag har just nu :)

Jag gillar den. Lite annan ton i den tack vare pepparn och citrongräset - jag tycker de ger en trevlig touch tillsammans. Ett extra lager smak, men fortfarande välbalanserat. Den eliminerar inte behovet av den vanliga Bombayen, men den kompletterar den alldeles strålande.

Är det någon som har en åsikt om Bombay Sapphire East, såg den på hyllan i en butik här i min nya hemstad (Maastricht).
För övrigt så finns stora flaskor av fever trees olika tonics i var och varannan matbutik.

• Gilla
Reactions: Gus
Nu är denna tråden 33 sidor lång så jag kan säkert missat några inlägg men är det ingen som dricker Genever?

Har nästan helt gått över till Genever, finns ju inget bättre än ett glas Genever tillsammans tonic och citron (och en massa is förstås) :)

Toppen