Senaste nytt

Nya EBD-prefixet - har du noterat något nytt?

Kollade igenom årets skörd av boardingpass som jag fått från incheckningsagent eller automat (dvs ej online-incheckning).

På samtliga boardingkort (inklusive ett från Tegel) såg det ut som på bilden ovan. Dvs enbart SK*G

EBD prefixet kom väl i juli ungefär.
Biljetter bokade innan dess kommer inte ha EBD prefixet registrerat.
Man måste ringa till kundservice och be dem lägga till det.

Min teori. EBD SK*G på boardingkortet när man plockat ut det i SAS automat. Alla boardingkort jag tagit över disk har bara haft SK*G.

Det enkla svaret är att man måste lägga in EDB i bokningen. När man haft sitt EBG i bokningar gjorda innan det nya prefixet stöddes så uppdateras dessa EJ automatiskt. Ring kundtjänst och dem uppdatera eller registrera EBD-kortet vid incheckning. För mig har det fungerat klockrent, har inte haft en bokning med EBG sedan systemet infördes.

Jag har helle inte haft några EBG på bokningarna sedan det var möjligt att använda EBD.
Det jag menar är att på boardingkort som är printade över disk står det bara SK*G och inget mer.
Dock har jag någongång på kort som printats i SAS automat fått EBD SK*G utskrivet. (Detaljer men)

Ja Diamond syns på boardingkortet EBD SK*G står det och då syns det på manifestet flygvärdinnorna får av gate. Högst upp syns alla diamond i en hög sedan Pandion och slutligen alla andra passagerare. I en perfekt värld ska det här betyda att flygvärdinnorna med enkelhet kan se vilka som har status och agera efter det.

Pursern brukar annonsera till sina kollegor vad som gäller. Typ 10 Diamond, 1 infant ombord och sen en Pandion på 20D.

Visa bifogad bild 40833
Tack!
Men vad gäller synligt EBD på boarding kortet har jag inte sett hittills, har gjort 8 SK flighter sedan detta kom upp här på BC och det står fortfarande samma som @011430121 visar ovan (som tidigare med SK*G endast)....

Har du kollat med SAS så du fått in kortet?
Det löste sig snabbt, så nu är kommande bokningar uppdaterade med EBD, vilket bara var EBG innan samtalet med kundtjänst för 2 minuter sedan.. Tydligen (Enligt EB kundtjänst) måste min resebyrå byta min profil status till SAS, från Guld till Diamond. Annars funkar det inte. Låter konstigt, borde vara min status hos SAS som triggar och inte vad resebyrån har i sin profil.. Men problemet är löst nu i alla fall :)

Toppen