Senaste nytt

Tvinga SAS att få till en fungerande prio boarding

Valley

Medlem
Satt faktiskt och studerade detta fenomen förra veckan.
Först blev jag tämligen nöjd när man började släppa ombord prio-delen. Gjordes också via separat ingång. Lite "lyxigt" sådär.......
Men ack vad jag bedragit mig. På andra sidan disken, kanske en minut senare, påbörjades boardingen för resten av oss. Och alla möttes i en salig röra några meter senare.

O T - fenomenet med handbagage på hyllan ovanför ens plats är också roligt. Såg de som la in sin väska på i princip första bästa lediga plats. För att sedan gå 10-15 stolsrader bakåt till sin plats. Klart intressant fenomen.
 
S

SkyPriority

Guest
Satt faktiskt och studerade detta fenomen förra veckan.
Först blev jag tämligen nöjd när man började släppa ombord prio-delen. Gjordes också via separat ingång. Lite "lyxigt" sådär.......
Men ack vad jag bedragit mig. På andra sidan disken, kanske en minut senare, påbörjades boardingen för resten av oss. Och alla möttes i en salig röra några meter senare.

O T - fenomenet med handbagage på hyllan ovanför ens plats är också roligt. Såg de som la in sin väska på i princip första bästa lediga plats. För att sedan gå 10-15 stolsrader bakåt till sin plats. Klart intressant fenomen.

Ja problemet blir när man i samma veva inte kollar bagage. Du kommer sist och har 1F där man är tvungen att stuva upp bagaget men det finns ingen plats. Det är inte schysst mot en statusmedlem som även reser i det som ska vara en Business Light produkt.
 

Valley

Medlem
Försöker tänka efter hur det var när en annan flög runt som en tok, för en massa år sedan. Kan inte påminna mig att man körde prio.-boarding på den tiden, men jag kan ha fel.
 

Valley

Medlem
Avgången med KLM/AF från Oslo var mycket tydligt skyltad med Prio-Boarding till höger och övriga till vänster.
Nu vet jag dock inte hur det hanterades i praktiken. Kanske blev det som SAS i slutändan
 
S

SkyPriority

Guest
Kan vi inte vara lite mer konstruktiva istället och föreslå att SAS ska testa ett smartare system för boarding på sina hemmabaser likt United eller KLM har på sina flyghubbar?

Du får vara hur konstruktiv du vill. Målet med den här tråden är att få till en fungerade prio boarding ingenting annat. Hur SAS lägger upp det lägger jag mig inte i.
 
Avgången med KLM/AF från Oslo var mycket tydligt skyltad med Prio-Boarding till höger och övriga till vänster.
Nu vet jag dock inte hur det hanterades i praktiken. Kanske blev det som SAS i slutändan
Skyltning och olika "köfållor" verkar vara nyckeln. *A håller ju på att lansera sin kopia av Skyteams Priority kallat "Gold track". Kan vara nått för SAS att utgå ifrån?
 

agehall

Medlem
#sasforum #sasliv #finnsandrabolag

För många rutter är det inte ett alternativ att välja andra bolag än SAS...

Bra idé! Tycker prioboarding fungerar dåligt i minst 90% av fallen jag åkt.
Då har du antingen haft enorm tur eller så reser du inte speciellt mycket. Jag kan inte komma ihåg när jag senast såg fungerade prioboarding hos SAS.

Som kommentar på ovan: Spelar det roll?
Gör din egen prio boarding; häng i loungen så länge det går. Smit sen på allra sist.
Ja. Förlitar man sig på att resa med enbart handbagage så försvinner lite av vitsen om man inte får plats med den vid sin stol. Oftast kan det ju lösas, men om det innebär att en väska måste läggas upp i hatthyllan 4 rader bakom ens stol, så tar det en smärre evighet att få fatt på den när man ska av.

Kan vi inte vara lite mer konstruktiva istället och föreslå att SAS ska testa ett smartare system för boarding på sina hemmabaser likt United eller KLM har på sina flyghubbar?
Det SAS gör fel, är att de inte efterlever sina egna procedurer. Så länge man inte gör det så är det skit sak samma vad man har för fållor eller andra system.

De amerikanska bolagen är fö precis lika dåliga på detta. De ropar ut att boarding kommer att ske enligt zon. Jag har zon 1 på boardingkortet och radar upp mig i prio-kön. När boarding påbörjas så ska de dock först borda förstaklass innan de börjar med statuspax. Mao, de skiter i sina egna procedurer som de just talat om för passagerarna...
 
S

SkyPriority

Guest
Vill man diskutera prio boarding i allmänhet finns det redan en tråd Priority Boarding med SAS | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Det är heller inte så intressant med er som tycker att man kan vänta i loungen eller att det gör väl varken till eller från. Den här tråden är till för oss som vill agera och faktiskt göra någonting åt saken istället för att sitta och gnälla över att inget händer. Och tråden handlar då alltså vad vi gjort eller kommer göra för att förbättra situationen.


Någon som mailat?

Jag skickade in en samlad på mina 13 flygningar under veckan. Tänkte jag är schysst men från och med idag kommer jag lägga hårt mot hårt och meddela för varje flyg. Ska även försöka få till ett snack med personal i gate om deras syn på det hela.
 

rvarttinen

Medlem
Avgången med KLM/AF från Oslo var mycket tydligt skyltad med Prio-Boarding till höger och övriga till vänster.
Nu vet jag dock inte hur det hanterades i praktiken. Kanske blev det som SAS i slutändan
AF/KLM är skrikta och konsekventa med sitt koncept SkyPrioriy. Att ta med en gäst som FB Gold verkar gå bra.
 
  • Gilla
Reactions: Pho
Toppen