Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har det slutat klia då jag "slog till". Återstår att se om man "får" något och i så fall vad. Valde både plus och business på samtliga sträckor så det kan ju sluta lite hur som helst. Återkommer med resultatet i höst.
Nybörjartur kanske men vi fick igenom uppgradering till business på både ARN-ORD och EWR-ARN. Klart behagliga resor med nya kabinen (Erik Viking/Sigrid Viking) och mycket trevlig besättning.

Jag noterade också just detta när jag kollade på min bokning och såg till min förvåning att jag nu även gavs möjlighet att begära uppgradering för NRT-CPH. Jag hade fått för mig att det var någon form av japansk lag eller regel som gjorde att det inte gick att uppgradera biljetter från Japan (eller utställda i Japan) med OT.
@Dr. Miles, vet du om det skett någon regeländring i Japan som gör att det nu är möjligt?
(ett annat alternativ är ju att det helt enkelt är en glitch hos OT, och om det fortfarande är omöjligt att få igenom en uppgradering så är det ju onödigt att betala 5€ för att försöka...)

Jag noterade också att jag har möjlighet att begära uppgradering på SK984 NRT-CPH. Fick vi någon klarhet i om reglerna ändrats eller om det är "onödigt" att begära en uppgradering för denna flight?

Dum fråga kanske...men ser att uppgradering ARN-HKG har studsat upp från ca 350 till drygt 500 bara på någon dag(!). Finns det någon möjlighet att det priset kan falla lika snabbt som det steg, eller är det att hoppas på för mycket?

Jag noterade också att jag har möjlighet att begära uppgradering på SK984 NRT-CPH. Fick vi någon klarhet i om reglerna ändrats eller om det är "onödigt" att begära en uppgradering för denna flight?
Hittade detta i en annan tråd, det är nog relevant:

I teorin kan alla SAS longhaul vara omöjliga att uppgradera - om man råkar köpa biljetten i Japan. Så här skriver SAS till sina återförsäljare:
Exception: No upgrading permitted on flight SK984 and for all tickets with point of sale Japan.

En störig effekt av att priserna går upp är ju att givet att OT och SAS vill maximera intäkterna - vilket understryks av att systemet helt saknar transparens gällande formeln - är att det är mer sannolikt att man blir uppgraderad om man "ansöker" sent.

Det här med bokningsklass M, L etc. 315 p inrikes blir ju alltid 940 p med OT (som Plus). Men om man har en dyrare Go-biljett (bokningsklass M t ex), får man då fullpris-Plus-poäng, dvs. 1250?/PH

En störig effekt av att priserna går upp är ju att givet att OT och SAS vill maximera intäkterna - vilket understryks av att systemet helt saknar transparens gällande formeln - är att det är mer sannolikt att man blir uppgraderad om man "ansöker" sent.

Det här med bokningsklass M, L etc. 315 p inrikes blir ju alltid 940 p med OT (som Plus). Men om man har en dyrare Go-biljett (bokningsklass M t ex), får man då fullpris-Plus-poäng, dvs. 1250?/PH
Alla inrikessegment och intra-nordicsegment uppgraderas till Z, oberoende av köpt klass.

Har nu lagt in "ansökan" om uppgradering både till + samt business klass på OT för vår resa ARN-HKG samt uppgradering till + på returen. Priset för att uppgradera till business klass ligger nu på 385 € vilket jag tycker e lite för magstarkt när man e 4 personer:(

Sedan jag bytte till EBD-prefix på bokningarna har inte EN ENDA uppgradering gått igenom (8 bokningar på 1,5 månad). Är jag på Optiontowns shitlist eller är det ett systemfel.....?
Jag har samma erfarenhet inom Sverige och Europa (t ex LHR, HEL, FRA): 0% framgång genom Optiontown sedan skiftet till EBD-prefix. (Har ej ansökt på long-haul sedan skiftet.) Före, med EBG-prefix: 100% framgång, t ex på LHR, EWR och SFO, samt Sverige. Någon fler som upplevt samma trend?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen