Senaste nytt

Vem är bäst? Air France eller KLM?

rvarttinen

Medlem
Har mest flugit med AF och då i business och gillat det skarpt (A340 och B777). Även i Economy tycker jag AF har gjort bra ifrån sig, t.ex. till SFO - framförallt maten (champagne!), men även komfort. Både i B747 och nyare A340.

A380 till Montréal och New York var riktigt bra. Men, det tycks mig som om kabinpersonalen är mer "skärpt" när det gäller flygningar till och från Montréal än t.ex. New York? De var lite "slarvigare" när det gällde flighten från JFK... inga större grejor (inget som störde), men jag kunde notera små skillnader ... ska se hur det är med en för mig ny destination om en dryg vecka; Washington. A380 blir det då ..!..
 

EricT

Medlem
Har bara provat gamla AF business och den var verkligen kass. Nya tror jag däremot är riktigt bra! KLM har bara gamla säten!
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Hej Eric! När du säger att Air France business verkligen var kass så är det något som jag faktiskt inte hör så ofta. Mycket hör jag, men inte detta. Är det stolen du syftar på (inte bra i så fall) eller hela upplevelsen (ännu värre..) ? Hälsn Karin


Har bara provat gamla AF business och den var verkligen kass. Nya tror jag däremot är riktigt bra! KLM har bara gamla säten!
 

lnixon

Medlem
Vem är bäst AF eller KLM?

Jag har inte flugit så mycket AF, men det kan vara värt att notera att KLM-representanter ofta har ett påtagligt, eh, rättframt och uppriktigt kundbemötande. Den holländska servicekulturen kan vara lite speciell. Det är väl inte för inte som "kund" heter "klant" på holländska.

(Själv tycker jag att det kan vara ganska skönt - jag finner det påfrestande med glassigt insmickrande personal.)
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Hej! Uppriktigt kundbemötande - tack!! Visst kan holländare av oss nordbor upplevas som väldigt rakt på, utan "lull", något vi svenska är relativt ovana vid. Personligen uppskattar jag det, man behöver aldrig gissa vad de tycker. Hårt ibland ja visst, men att föredra!!
hälsn Karin




Jag har inte flugit så mycket AF, men det kan vara värt att notera att KLM-representanter ofta har ett påtagligt, eh, rättframt och uppriktigt kundbemötande. Den holländska servicekulturen kan vara lite speciell. Det är väl inte för inte som "kund" heter "klant" på holländska.

(Själv tycker jag att det kan vara ganska skönt - jag finner det påfrestande med glassigt insmickrande personal.)
 
Om det finns flra alternativ, så brukar jag undvika stora plan. Ju fler passagerare ju större risken för långa köer eller annat strul. Till exempel någon som insjuknar ombord, eller som inte dyker upp till ombordstigningen, varpå de måste leta efter hans väskor i 45 minuter, osv. Lika kul är det när 589 personer samtidigt ställer sig i kö till passkontrollen.

Ju färre ombord ju bättre!

Jag medger att jag gör ett undantag om valet står mellan 777 och 747. Jag ogillar förstnämda lika mycket som jag gillar sistnämda.

Johan
 

agehall

Medlem
Jag kan hålla med om ditt resonemang Johan. Det är synd bara att A380 är så förbaskat trevlig att flyga i, framförallt med tanke på ljudnivån. Skulle dock inte vilja sitta längst bak i den om det är en "jobbig" passkontroll på destinationen.
 

Bryant

Medlem
Jag har aldrig flugit med KLM däremot en hel del med AF, både till Karibien, Sydamerika och inkom Europa. Alla flighter har skett i ekonomiklass. Jag har haft väldigt bra flygningar med AF och har tidigare haft detta bolag som ett av mina favorit bolag.
Nu är jag däremot väldigt skeptisk till AF's säkerhets kultur. Jag baserar detta på bl.a. AF447, AF358, incidenten som hände i somras då det var nära att den flighten gick samma väg som AF447. Sen har jag även flightradar24 på mobilen där det kommer notiser när en kärra (inom täckningsområdet) slår på 7700(allmän nöd) på transpondern. Där tycker jag AF dyker upp allt för ofta.
 

agehall

Medlem
Det här blir nog Karin glad av.. :)

Jag klev just av KL592 från JNB. Måste säga att detta nog var den bästa flight i C jag har haft hitintills. Personalen var otroligt trevlig och tjejen som serverade i min gång tog sig tid att kolla på manifestet och hälsade på alla elites med namn. (Det är typ tredje gången det händer mig!)

Jämför man servicen jag fick inatt med den jag har fått hos AF, så skulle jag säga att den här var mycket bättre. AF har ganska jämn servicenivå medans KLM har lite mer hit/miss, men får man en lyckträff så kan det bli riktigt bra.

Nu ska jag skicka ett compliment via KLMs hemsida också - om man bemödar sig med att klaga när saker inte funkar ska man även berömma när saker är bättre än väntat!
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
JA - detta blir Karin glad av! Och att du kom med i C på en maskin som verkligen var FULL.. förmodligen inte en tillfällighet!! :eek:




Det här blir nog Karin glad av.. :)

Jag klev just av KL592 från JNB. Måste säga att detta nog var den bästa flight i C jag har haft hitintills. Personalen var otroligt trevlig och tjejen som serverade i min gång tog sig tid att kolla på manifestet och hälsade på alla elites med namn. (Det är typ tredje gången det händer mig!)

Jämför man servicen jag fick inatt med den jag har fått hos AF, så skulle jag säga att den här var mycket bättre. AF har ganska jämn servicenivå medans KLM har lite mer hit/miss, men får man en lyckträff så kan det bli riktigt bra.

Nu ska jag skicka ett compliment via KLMs hemsida också - om man bemödar sig med att klaga när saker inte funkar ska man även berömma när saker är bättre än väntat!
 
Toppen