Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej, Vad tycker ni gällande följande svar? Jag har bett om exakt vad det beror på och de är väldigt luddiga med orsak. Flygpersonalen sa att den var sen pga problem med flyget.

tycker inte någon av koderna passar under extraordinära omständigheter, eller?

Någon som vet detaljerat vad ATC står för?

[GALLERY=media, 40]Capture by Reuben Welsh posted 24 Augusti 2015 kl 12:34[/GALLERY][GALLERY=media, 40]Capture by Reuben Welsh posted 24 Augusti 2015 kl 12:34[/GALLERY]

@bnr Provar igen :)

vOpMN8q.png

tack, jag har bett dem att informera exakt (två gånger nu) vad orsaken var, inte jag tolkar iaf inte AT och RA för extraordinära omständigheter. Men det blir svårt när de inte är öppna med orsaken och använder generella koder för problemen.

"AT - ATFM due to ATC en-route demand/capacity".
Inte helt säker på hela innebörden av detta men om ATC tvingar SAS att flyga en annan väg som tar längre tid så är det inget SAS kan påverka.
Om inkommande plan är sent så behöver man veta varför det planet var sent, tex om det är sent pga väder så är det extraordinärt, om det är försenat pga tekniskt underhåll eller liknande så är det inte extraordinärt.

Om jag tolkar siffrorna rätt ovanför så föräntades planet att landa 16:05 men faktiskt ankomst blev 17:12, dvs försening på 1h 7 min?
Det gjorde att du missade flighten till Göteborg och blev 8h sen?

@palmen Hej, precis så.

Förstår helt att om det är något Extraordinärt som påverkar så skall de självklart inte behöva betala ersättning. Men från informationen som de gett så är det väl inget som garanterar detta?

Personalen på flygplanet sa dessutom att orsaken till förseningen var pga problem med flyget ett par turer bak, och det var därför de var försenade.

Jag har den senaste tiden haft en dialog med SAS angående en inställd flight i juli mellan ARN - UME vilket gjorde att jag inte kom hem förräns morgonen dagen efter.

Detta är senaste mailet från SAS Customer Service:
Mycket riktigt så berodde förseningen på Lack of crew.
Dock ligger grunden till denna försening på flyget innan SK733, som i Traffic information var sent pga. ATC, vilket ej är berättigad till en kompensation enligt EU261 regulativet.

Vi står därmed fast vid vårt tidigare beslut.

Ska jag acceptera detta? Det måste ju vara SAS ansvar att ha extra personal på plats i händelse av sent inkomna flyg.

@fbflyer - nej, det är helt felaktigt. Du kommer nog att få dra det vidare till tinget, men de kan helt klart se till att crew är på plats tidigare, så det är inom deras kontroll..

Toppen