Er det C-class servering ombord E190 operated by Flybe? Det var inget C-class på ATR72 operated by Flybe, når jeg fløy Finnair Tallinn-Helsinki.
Problemet mitt med Longyearbyen-Helsinki, er at Longyearbyen tidligere har vært vanskelig å etablere seg på. Turistene flyr ofte med egne chartermaskiner, og man skal ikke undervurdere hvor mye trafikk lokalbefolkningen i Longyearbyen utgjør. Minst halvparten (kanskje enda flere? jeg har ikke tall) av gruve-arbeiderene i Store Norske bor i Tromsø og Oslo, og de pendler til/fra øya fast. I tillegg utgjør forskning og trafikk med Universitetssenteret på Svalbard (UNIS) mye trafikk til og fra norske universiteter og til Longyearbyen. Samt studenter som bor i Tromsø/Oslo og pendler hjem til jul.
Spørsmålet er dermed hvor mange finnair klarer å dra fra asien og resten av europa ens ærend til Helsinki for å fly en E190 til Svalbard. Jeg vet ikke helt om jeg hadde følt meg komfortabel i et så lite fly heller - når det er dårlig vær og man må sirkle oppe på øya før man må snu og dra hjem igjen (jeg regner med de må bruke Tromsø som diversion).
Det er en grunn til at Norwegian hadde en rute Oslo-Longyearbyen, som de måtte legge ned, og som de åpnet igjen for ikke fryktelig lenge siden. Det går ikke an å bare basere seg på fritidsreisende, Longyearbyen er et uhyre spesielt marked sånn sett.
Men det er bare my cup of tea, kan hende jeg tar painfully wrong