Senaste nytt

Finnair öppnar fyra nya linjer sommaren 2016 - inkl Billund och Svalbard

Det verkar bara gå att boka ekonomi biljetter mellan Helsingfors och Longyearbyen. Ser att flygningen trafikeras av Flybe, är det något som påverkar att man inte kan boka business biljetter?

Det ser ut som det är en nattflygning till Longyearbyen.

Flyget går från Helsingfors kl 23.45 med ankomst Longyearbyen kl 01.55. Retur från Longyearbyen kl 02.45 med ankomst Helsingfors kl 06.45.

Eftersom det är samma avgångstider/ankomsttider som många av Asienflygen borde det innebära anslutningar till flera orter i Skandinavien/Finland/Baltikum.

Det känns som lite konstiga tider om man vill satsa på asien-resenärerna. Den stora massan asien-flyg landar runt 15 och avgår runt 17. Ganska bra anslutningstider för svenska resenärer men hur kul är det att anlända 01:55 - även om det är fullt dagsljus då.

Blir ju till att boka en eller två extra hotellnätter för att vara säker på rum när man kommer fram och ha rummet tillräckligt länge innan avresa. Dyrt

Att det dessutom är en E190 man flyger med känns sisådär. C-klass finns ombord men inga priser från Sverige.

Känns ärligt sagt som en halvhjärtad satsning.

Er det C-class servering ombord E190 operated by Flybe? Det var inget C-class på ATR72 operated by Flybe, når jeg fløy Finnair Tallinn-Helsinki.

Problemet mitt med Longyearbyen-Helsinki, er at Longyearbyen tidligere har vært vanskelig å etablere seg på. Turistene flyr ofte med egne chartermaskiner, og man skal ikke undervurdere hvor mye trafikk lokalbefolkningen i Longyearbyen utgjør. Minst halvparten (kanskje enda flere? jeg har ikke tall) av gruve-arbeiderene i Store Norske bor i Tromsø og Oslo, og de pendler til/fra øya fast. I tillegg utgjør forskning og trafikk med Universitetssenteret på Svalbard (UNIS) mye trafikk til og fra norske universiteter og til Longyearbyen. Samt studenter som bor i Tromsø/Oslo og pendler hjem til jul.

Spørsmålet er dermed hvor mange finnair klarer å dra fra asien og resten av europa ens ærend til Helsinki for å fly en E190 til Svalbard. Jeg vet ikke helt om jeg hadde følt meg komfortabel i et så lite fly heller - når det er dårlig vær og man må sirkle oppe på øya før man må snu og dra hjem igjen (jeg regner med de må bruke Tromsø som diversion).

Det er en grunn til at Norwegian hadde en rute Oslo-Longyearbyen, som de måtte legge ned, og som de åpnet igjen for ikke fryktelig lenge siden. Det går ikke an å bare basere seg på fritidsreisende, Longyearbyen er et uhyre spesielt marked sånn sett.

Men det er bare my cup of tea, kan hende jeg tar painfully wrong :p

Tallinn-Helsinki tar 15minuter från start till landning, när skulle de hinna med C-klass servering?

Det tok langt i fra 15 minutter når jeg fløy, alle var strappa fast og holdt seg i grunnen fast for livet mens vi rista og skreik oss over havet i ca 35 minutter.

Det tok langt i fra 15 minutter når jeg fløy, alle var strappa fast og holdt seg i grunnen fast for livet mens vi rista og skreik oss over havet i ca 35 minutter.
Var det en sådan hemsk flygning misstänker jag att kabinpersonalen också satt fastspända under den korta flygningen, och inte kunde servera iaf. Avståndet mellan flygplatserna är 63miles vilket är runt 10 mil. De gånger jag har flugit rutten så har jag fått en Fazer bit när jag klivit på och sedan har vi i princip gått ner för landning. Har dock inte haft någon mardrömsflygning

• Gilla
Reactions: fcx
Toppen