Bonusprogram: American Airlines AAdvantage
Flygbolag: Air Tahiti Nui, LAN, Etihad Airways
Kabinklass: Business
Avreseort: Papeete
Destination: Abu Dhabi
Enkelresa eller Tur&retur: enkel
Antal poäng (per person): 45.000 miles
Skatter&avgifter (per person): ca 55 EUR
När: nov 2015
Bokad: aug 2015
Air Tahiti Nui: Business
LAN: Business
Etihad Airways: Business
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Jag försökte att boka Papeete-Auckland-Sydney-Abu Dhabi-Paris men det gick inte och de prissatte helt tokig (105.000 miles) så gav jag upp den och jag ändrade slutdestination till Abu Dhabi istället.
Konversation efter jag ändrade slutdestination till Abu Dhabi
Dr. Miles: Jag vill ändra slutdestination till Abu Dhabi i Middle East / Indian Subcontinent zon så att det blir resa mellan två zoner.
AA agent: Abu Dhabi är inte i Mellanöstern, det är i Asien.
Dr. Miles: Ja, det ÄR en del av Asien men den tillhör Mellanöstern.
AA agent: Men Abu Dhabi är i Asien.
Dr. Miles: Abu Dhabi är i Förenade Arabemiraterna. De är granland till Saudiarabien. Du vet säkert att Saudiarabien är i Mellanöstern, eller hur?
AA agent: ...
Dr. Miles: Vänligen kolla er webbsida. På
oneworld and other airline award chart kan du se att den tillhör Middle East / Indian Subcontinent zon.
AA agent: OK, det är i Middle East / Indian Subcontinent zon. Låt mig räkna färdigt...
...
AA agent: 105.000 miles + 55 EUR för hela resan.
Dr. Miles: Va?!!! Det ska vara 45.000 miles mellan South Pacific zon - Middle East / Indian Subcontinent zon.
AA agent: Du har tagit stopover i Auckland.
Dr. Miles: Det har jag inte gjort alls. Flighten från Papeete landar Auckland 12:45 den XX och LAN flight avgår från Auckland 07:35 den XX+1. Det är inom 24 timmar.
AA agent: Ni stannar i Auckland mer än 24 timmar.
Dr. Miles: NEJ, det gör de inte. De ankommer till Auckland 12:45 vid lunchtid den XX och LAN flight avgår från
Auckland 07:35 den XX+1. Det är inom 24 timmar. Lunch till frukost är inte över 24 timmar, eller hur?
AA agent: ... Låt mig räkna igen...
...
AA agent: OK, det är inte stopover, så det kostar 75.000 miles + 55 EUR.
Dr. Miles: Du räknar fortfarande fel. Det ska vara 45.000 miles. Varifrån kommer ytterligare 30.000 miles?
AA agent: Du byter i Sydney och det är i en annan kontinent.
Dr. Miles: (stort suck) Ja, Australien är en kontinent MEN den tillhör South Pacifc zon, samma som Papeete och Auckland.
AA agent: Nej, Australien är en zon och ni reser tre olika zoner.
Dr. Miles: (ännu större suck) Nej, de passerar inte tre olika zoner. Det är en resa mellan Middle East / Indian Subcontinent zon och South Pacific zon.
Vänligen kolla er webbsida igen under "AAdvantage" -> "Redeem miles" -> "View oneworld and other airline award chart", sedan klicka på "Region definitions". Där kan du hitta information om zonindelning.
AA agent: Låt mig kolla. Vänligen vänta en sekund.
Dr. Miles: Ta den tid du behöver...
...
AA agent: OK, Australien tillhör South Pacific. Jag måste skicka den till back office för beräkning. Vänligen vänta några minuter.
Dr. Miles: OK, jag väntar.
...
AA agent: Tack för att du väntar. Det kostar 45.000 miles + 55 EUR.
Dr. Miles: Det låter bra. Jag vill behålla bokning. Hur många dagar kan jag behålla?
AA agent: Det står 18:e augusti så fem dagar.
Dr. Miles: Tack så mycket för din hjälp. Ha en trevlig kväll!
AA agent: Varsågod. Hejdå.
Det märkliga är att det var samma summa av skatter för Papeete-Auckland-Sydney-Abu Dhabi-Paris och för Papeete-Auckland-Sydney-Abu Dhabi. Tar Abu Dhabi inte någon flygskatt?