Senaste nytt

Ta hem teknikprylar från USA för försäljning

Enligt Swedroid så blir det endel:
LG Nexus 4 erbjuder inte bara tilltalande hård- och mjukvara utan den har dessutom fått ett mycket fördelaktigt pris i vissa delar av världen. Även i Sverige ser nya Nexus-mobilen ut att bli förhållandevis billig då den redan ligger kring 4500kr.

I USA kommer LG Nexus 4 säljas olåst av Google i Play Store för $349 vilket motsvarar 2325kr. Väljer man istället 8GB-modellen av Nexus 4 får man i USA betala $299 (1990kr). Kunder får en operatörsobunden smartphone med senaste versionen av Android, mobiltelefonvärldens snabbaste chip, 2GB RAM-minne, en 4,7-tums WXGA-skärm och NFC för en spottstyver i sammanhanget.

Även i England säljs 16GB-modellen av Nexus 4 till ett mycket bra pris, nämligen £279 (3000kr). Det låga priset har fått förvånade röster att höjas. Google verkar ha samma strategi som för Nexus 7: att sälja en enhet riktigt billigt för att knyta många nya kunder till ekosystemet och tjäna pengar på annat än själva enhetsförsäljningen.

Får ingen klarhet i detta. Jag befinner mig i USA sedan några dagar tillbaka och är ute efter en ipad4 med LTE samt en olåst iphone5. Enligt den första Apple Store jag besökte har de ipad4 med LTE redan, men inte enligt nästa butik (som påstår att den kommer om ca två veckor). Iphone5 finns inte att köpa olåst ännu påstod de, men när jag frågade en av de många som köade innan butikens öppnande den dagen så stod de tydligen i kö för just iphone5 utan abonnemang. På apples hemsida får man fram priserna på olåsta iphone5 om man söker efter det, men det går inte att komma vidare till köpsidan. Enligt ett skumt rykte ska det gå att beställa efter kl 22 på hemsidan om man väljer in-store-pickup (finns ett fåtal varje dag), men det lyckas jag inte med. Någon som vet mer eller har lyckats köpa olåst i USA?

Kanske ska man sikta på nexus 4 istället. Hoppas att den säljs i butiker utan abonnemang.

Svarar på min egen fråga efter vidare research. Iphone5 kan köpas olåsta till fullpris om man väljer AT&T-modellen. Vissa butiker får in ett fåtal vissa dagar. Jag blev tipsad av en Apple Store-anställd om att ställa mig i kö kl 5 på morgonen för att ha en chans (sedan vet man inte om de har fått in några den dagen förrän de öppnar). Känns som att jag skippar det den här gången, får väl köpa en ny biljett med DY snart istället...

Svarar på min egen fråga efter vidare research. Iphone5 kan köpas olåsta till fullpris om man väljer AT&T-modellen. Vissa butiker får in ett fåtal vissa dagar. Jag blev tipsad av en Apple Store-anställd om att ställa mig i kö kl 5 på morgonen för att ha en chans (sedan vet man inte om de har fått in några den dagen förrän de öppnar). Känns som att jag skippar det den här gången, får väl köpa en ny biljett med DY snart istället...

Även Verizon-modellen är olåst om du köper den utan abonnemang och om du är intresserad av att använda den på 4G- nätet i Europa så är det Verizons du ska köpa, AT&T använder sig av två 4G-frekvenser som inte finns i Europa. I Sverige kommer Telia att börja med 4G på 1800 MHz-dbandet nästa år och det stöds på Verizons modell.

Även Verizon-modellen är olåst om du köper den utan abonnemang och om du är intresserad av att använda den på 4G- nätet i Europa så är det Verizons du ska köpa, AT&T använder sig av två 4G-frekvenser som inte finns i Europa. I Sverige kommer Telia att börja med 4G på 1800 MHz-dbandet nästa år och det stöds på Verizons modell.

Nu fick jag tag i två svarta 32gb iPhone5 AT&T. Kostade $749 utan abonnemang och de ska gå att använda var som helst i världen. De andra gick tydligen att använda med andra operatörer (dock ej i USA) till viss del, men de hade haft en del problem och kunde därför inte garantera att det fungerade. Apple Store öppnade 07:45 och jag hade runt tvåhundrade plats i kön. De som stod först hade köat sedan kl 21 kvällen innan. De var där varje dag och sålde sedan telefonerna med $100 påslag. Ipad mini var helt slut och de hade inte fått några sedan lanseringen. Är de slut i Sverige också och finns det en marknad för dem på Blocket?

HTC Droid DNA lär kunna bli en eftertraktad pryl innan den lanseras i Sverige. Se länk Hands on with the HTC DROID DNA for Verizon Wireless - YouTube
och HTC Droid DNA first hands-on - YouTube Lär nog lätt gå att göra någon tusing på varje ex via blocket.
--> I mitten av oktober lanserade HTC en enhet vid namn J Butterfly i Japan och en variant av den pjäsen har nu letat sig fram till USA i form av Droid DNA. Enheten har en 5-tumsskärm med smått spektakulär upplösning, 1920 x 1080 pixlar, vilket matchar de flesta HD-TV-apparater. HTC har gett skärmtekniken det tjusiga marknadsföringsnamnet Super LCD 3.

Även de övriga specifikationerna placerar Droid DNA i det absoluta toppskiktet: 2GB RAM-minne, LTE, trådlös laddning och en fyrkärnig 1,5GHz-processor som är del av plattformen Snapdragon S4 Pro. Droid DNA har dessutom samma dedikerade bildchip som i One X: kameran har 8MP (f/2.0).

Enheten sägs ha fått extra kraftiga hörlursförstärkare och även den bakre högtalaren ska ha mer kraft än vanligt. På mjukvarufronten finner vi Android 4.1 Jelly Bean och tillverkarens egna gränssnitt Sense 4+. HTC Droid DNA kommer släppas i USA den 21:a november

HTC DROID DNA 5-inch phablet leaks again, could arrive December 6 | Android Community

Kommer nog själv att ligga på köpknappen för ett ex till mig via myUS.com

Är ju bättre än iPhone5 redan som avstängd... :cool:

Jo, 3 år har passerat. Nu är nog Apple prylar är inte längre aktuella. Vad som kan vara intressant att ta hem med sig för att förstärka reskassan?

Toppen