Senaste nytt

Cedergren Summertour 2015: Peking & Bogota

Glömt svara dig! Jo det ser jag också fram emot :) Bredvid mina stämplar i passet från Kina, USA och Colombia har jag en stämpel från Sarajevo i Kristi flygare. Dessutom Thailand i påskas och Mexico i julas. Tur jag har 10 h i Houston :)

Dock vill jag understryka att jag är väldigt mycket emot droger. Blivit erbjuden i Sydamerika många ggr men tackar alltid nej med ett självsäkert leende. Mat och musik är det jag reser för. Jag har bara goda avsikter och det är ju inte mitt fel att United var billigast så att jag måste transferera i USA. Dom får tro vad dom vill och undersöka saken om dom inte litar på mig.

Dock dags att byta pass i höst tror jag, när mitt ESTA går ut.
Ta det på rätt sätt, men jag tror nog de har sett betydligt värre saker än ditt pass...

Allmänt i Sydamerika så upplever jag att ryktet är sämre än verkligheten, men man ska alltid ta det försiktigt.

Lite OT, men när vi ändå är inne på ämnet. En kapp vecka på konferens, inkl eget botansierande staden i Santiago de Chile är min enda erfarenhet av Sydamerika. Men mot bakgrund av de som skrivs o s v känns Chile som "bäst i klassen" i många avseende om man ser till Latinamerika?!

Lite OT, men när vi ändå är inne på ämnet. En kapp vecka på konferens, inkl eget botansierande staden i Santiago de Chile är min enda erfarenhet av Sydamerika. Men mot bakgrund av de som skrivs o s v känns Chile som "bäst i klassen" i många avseende om man ser till Latinamerika?!
Jag tror att det finns lika mycket goda människor överallt ;)

Älska Uber! Avianca A318! Best Western lovehate!

Måndag förmiddag och dags att lämna Bogota. Självklart tar jag en Uber ut till flygplatsen. Jag vet att det är kritiserat, men i dessa länder där Taxisystemet är osäkert för oss "rika" utlänningar känns det geneialt. Jag slipper chaufförer vars taxameter har "just slutat funka" och chafförer som inte hittar till en av stans stora hotell, och sen ska spä på priset.

Var tvungen att ta en vanlig taxi häromkvällen när mitt internet i mobilen inte funkade. 500 meter kostade tydligen $50 000 peso. Till flygplatsen 15 min, med Uber kostade $6000... Hurra för Uber i utvecklingsländer som gör att vi utlänningar vågar åka hit och känna oss lite säkare!

6ac75eccf42c64f51cd3aacd59dd52af.jpg

Nu till dagens stora begivenhet: Flyga AirbusBaby (A318) med fräscha Avianca till Armenia (AXM). Flygnörden får ännu en bock på listan vad gäller flygplanstyp och bolag!

19105faa02dfc42e916a3eab06fc4a76.jpg

Spännande också om det blir någon uppgradering på hotellet i Armenia idag, eller om högsta status Diamond är totalt värdelöst för BW...

Fin dag! Både Avianca och BW levererar. Avgång från den gamla terminalen i Bogota, terminal 2, som bara används av Avianca för inrikesflyg. Var dock där lite väl tidigt - 2h innan rekommenderades, men eftersom att det bara är att gå in, passera en liten säkerhetskontroll och gå ut i vänthallen på andra sidan så räcker gott 1 h innan boarding. Fanns inte mkt att äta på någon av sidorna i terminalen.

ddc3d2baccc683472c54f2f093fddecd.jpg

Iaf boarding OCH blipp, röd lampa, "sir, your seat is changed" jaaa!! uppgradering från 17K till 1A. Glädje.

Sen väl ombord var det väl inte värt nått mer än extra skönt säte då flygtiden bara var 25 min. Vi fick en kopp kaffe, samma som i economy. I efterhand helt ok att min plusgrade inte gick igenom ändå.

8d632c48dc18483c332bf367ca09ceb6.jpg

Fint litet plan denna A318 och fin utsikt när vi lyfte rakt över Bogota öster ut mot bergen och gjorde en U-sväng tillbaka mot väster.

9d2c65e0a9b9b69e8648a8931da3c514.jpg

Väl framme i Armenia får jag bra utsikt från rummet också. Portieren fixade förstärkt wifi i mitt rum när jag påpekade att det var klen signal.

4d8dcb602ea75b3ee2edc71bf244ca36.jpg

Måste vara en uppgradering av rummet, tror jag.

0262d868a5b28184e19c1c352b6f43a5.jpg

Nu planera morgondagens kaffeutflykt. Hasta luego!

Last edited by a moderator:
Edit: Lite fundersam över Uber...fick ett nytt kvitto två timmar senare där det stod att dom hade korrigerat upp priset med 36000 colombianska peso till 40000...va 17, ni gav mig ju priset 6000 peso först? Jaja hundra spänn mer...eller mindre

Toppen