Senaste nytt

Cedergren Summertour 2015: Peking & Bogota

Tiiiiidig morgon i Peking. Mot flygplatsen. Dags att påbörja den lilla enkla förflyttningen Peking-Stockholm-Bogota (med byten i Zurich, Oslo och New York). Fel håll, jag vet :)

Ska kolla här vilka uppgifter som stämmer ang Air China loungens öppettider, står olika på alla håll. Swiss-kärran hem är en 6-åring, får vi se om den är mer sliten eller har något nyare inredning. Och om mat och service är bättre. Annars blir det en sur recension av Swiss.

Air China Business Class Lounge i T3 (E-gater) är öppen 24h, som det står i Loungebuddy-appen och det är då fel info på Star Alliance websida (5.30-23.00). "Resan" hit från att jag ankom flygplatsen med hotellets Ford "buss" tog en timme med gränskontroll, säkerhetscheck (what?) säkerhetskontroll (nitisk dam som hävdade att mina extrabatterier inte var gilltiga - bullshit, hon fick ge sig till slut) och tullen. Ingen större glans i den här loungen. Frukosten ej framdukad ännu, men nöjer mig med frukt och vatten.

Hemresan från Beijing till Zurich var lite bättre. Samma crew som på utresan och kabinchefen kände igen mig direkt och kom fram och snacka, så att jag fick välja den mat jag ville ha (bara utan fisk och skaldjur) istället för den tråkiga specialmaten. Dock var det ju kinesiskt producerad så inte samma kvalitè på råvarorna. CC kändes som att dom ansträngde sig lite mer för att skapa bra stämning, så servicen var det inget fel på. I min rad fick vi en kille i min ålder och vi snacka om öl och Bogota :) Reflekterade över vad det är som gör skillnad - mina förväntningar? CC:s sammansättning? Dagsform?

Tidig avgång (06.45) och det innebär en snabb frukost först och sen trerätters lunch ca 2,15 innan landning, vilket ju är trevligt upplägg - man vill bara sova direkt när man gått ombord med vetskapen om att klockan är efter midnatt hemma.

Stolen är väl som skönast i halvsittande läge, när man kurar upp sig med en filt och kollar på film med en Hägen Dass... Annars känns den som att sova på golvet, typ. Sidobordet borde ha kanter så att saker inte glider av vid turbulens.

ae8e23209528cbe8708a9e85106b692c.jpg

1147a939857c0771bc47783899cf9d96.jpg

Swiss frukost kina-style. Såklart med skumpa till :)

8d8900814bef117a26b60245e04d86a6.jpg

Kittet...

ede08b7d8535b998331fb42c598ad29c.jpg

Lunchförätt

be9fca26417efdc18ee34f4077e7f75c.jpg

Före-lunch-fika

be8bba535fa5840d5a8237dd9a43895b.jpg

Biffen. Gott fika-vin till från sydafrika

26e7a641408a3dc15466935d2625e710.jpg

Dessert, lemontarte

5ae5898edcc5fca6ff7c8e99a5056e0e.jpg

Kaffe och choklad

Last edited:
Om jag summerar Swiss såhär långt (kommer en rejäl recension senare) så känns dom starkast på Europaflygningarna och som att andra bolag kört om dem på longhaul. Stockholm-Zurich var bästa flygning med oerhört trevlig, korrekt och rolig personal och superb frukost. På sista sträckan hem idag Zurich-Stockholm var det också hög nivå på servicen, men Swiss strulade igen med min beställda specialmat. Dom tyckte att jag skulle äta den här kalla maten (dom andra fick varm mat):

629a7f63143fbdb534ba8bba2399c56f.jpg

Kall torr kyckling utan sås med morötter och torkad frukt som dessert

Men som tur var så fanns det en bricka över av den ordinarie maten som jag fick efter lite diskussion. Jag får höra att "Du har ju beställt den HÄR specialmaten". Nej Swiss, jag har inte beställt den där maten - jag har i ett mail till er kundservice vänligen meddelat mina allergier så att ni ska kunna leverera en lika bra produkt som jag kan äta. Och i det här fallet kunde jag äta precis allt som serverades ombord. Jag kan ju bara inte veta i förväg vad ni tänker servera. Bara Emirates som presenterar menyn i sin iPad app 30 dagar i förväg, vad jag vet.

8ee161e0cb781b6cd22e5fbd0f2ba1da.jpg

God varm ravioli med riktig dessert

När jag åkt economy så har jag struntat i att anmäla allergier och tänkt att jag väljer/äter det jag kan äta. Och jag går då aldrig omord på en longhaul hungrig, för säkerhets skull. Men när jag betalar för business så tycker jag att jag borde kunna få den servicen att vara säker på att kunna njuta av en bra matupplevelse ombord. Här finns förbättringspotential. Vad har ni för erfarenheter av specialmat i business class?

Last edited:
Stolen är väl som skönast i halvsittande läge, när man kurar upp sig med en filt och kollar på film med en Hägen Dass... Annars känns den som att sova på golvet, typ.
Det är underskattat att sova på golvet... När vi var ett gäng scouter som fyllde en 747:a för många år sedan, på väg till Australien för ett world rover moot, så sov vi på alla plana ytor som var tillräckligt stora. Vi drev CC till vansinne... :D

Det är underskattat att sova på golvet... När vi var ett gäng scouter som fyllde en 747:a för många år sedan, på väg till Australien för ett world rover moot, så sov vi på alla plana ytor som var tillräckligt stora. Vi drev CC till vansinne... :D
Haha som gammal friluftsmänniska tänkte jag faktiskt på att man hade kunnat ta med ett Thermarest och få till det rätt nice

Torsdag och vaknar på Arlandastad efter en trevlig kväll med bror. Nu blir det raka motsatsen mot Swiss C-klass. VARNING till er som trodde att det här var enbart ett Business class-forum! :)

Först SAS Go till Oslo, sedan United i en 19-årig 757:a till New York i Monkeyclass och förhoppningsvis korta köer på EWR (2,5 h bytestid) innan jag stuvar in mig i en 737-800 i 6 timmar mot Bogota. Hej knän i magen, hej sitta upp och sova, hej "food for purchase"! Hej mitt älskade Sydamerika :)

Toppen