Senaste nytt

Strandsatt pga av att inga plan går till/från Longyearbyen just nu

agehall

Medlem
Då var jag i alla fall ombokad till imorgon. Dock blir jag nergraderad till go på flyget Longyearbyen - Tromsö - Oslo och sedan plus till Stockholm. Min kompis kunde åka plus hela vägen. Två sista platserna ombord.

Fortfarande inget hotellrum för natten

Där har du ju ett EU261/2004-claim till... :)

Problemet är att det anländer flertalet kryssningar som dumpar människor på ön och åker vidare.

Ahh. Det förklarar saken.
 
A

Aurora

Guest
Det låter ju onekligen lite jobbigt. Man skulle ju kunna tycka att antalet personer på ön är ganska konstant om flygen inte går, så hotellen borde inte bli fulla sådär bara, men jag har uppenbarligen fel.

Det kommer flere fly enn bare Norwegian og SAS - det går "gjevnlige" charterfly fra Europa til LYR. Air Berlin og Europe Airpost ankommer i morgen fra DUS og CDG. I tillegg til all cruisepax + tilreisende med seilbåt (de finnes de og... :eek:).
 

JWD

Medlem
Men vilket helvete du har fått gå igenom @Magino! Jag hoppas verkligen att saker ordnar upp sig på bästa sätt med en rejäl EU261/2004-ersättning som plåster på såren.

Problemet är att det anländer flertalet kryssningar som dumpar människor på ön och åker vidare.

Det kan förklara varför det inte finns några rum de datumen som jag är intresserad av att besöka Svalbard.
 

johhenrik

Medlem
Det där att du skulle bli automatiskt ombokad och sen visade sig inte bli det, är exakt vad som hände mig med Malaysia Airlines i lördags. Pratade med dem på lördag förmiddag, de skulle höra av sig med ny biljett etc och jag skulle inte göra något. Vid 22-tiden ringde jag dem igen och sa att jag inte hört ett smack från dem. Då så var det tydligen jag som skulle boka om och nu fanns det ju inga lediga platser förrän 2 dagar senare.

En sak är ju säkert: Vid dessa tillfällen så suger ju i princip alla flygbolag. De verkar ha gått i samma skola som säger: Ge aldrig någon information till en kund vid förseningar... Jag tror inte jag varit med om en enda gång där ett flygbolag har varit proaktivt och hjälpt mig. Däremot har jag fått bra hjälp när jag själv legat på och kommit med alternativa förslag osv.
 

Stefan62

Medlem
Nej, jag gör samma tolkning som @agehall.

Dessvärre kan man inte heller säga att detta är försening av allmänt färdmedel vid resans start, eftersom detta inträffar under en pågående resa - jag ringer och kollar så får vi se vad jag får för svar!

Generellt så kan man också säga att det är vid skaderegleringen som det avgörs och inte vad kundtjänst "tror". Försök att få tala med en skadereglerare.

Jag ringde och fick ett svävande svar - gör skadeanmälan och se hur skaderegleringen sker. Det är alltid för tidigt att ge upp!
 
Toppen