Senaste nytt

Strandsatt pga av att inga plan går till/från Longyearbyen just nu

Det går 2 flighter vissa dagar, tex SK4496 och SK4490 den 17 juli som inte mellanlandar i Tromsö, hem går de som SK4497 och SK4491 också det utan mellanlandning.
Även om de gör en mellanlandning i Tromsö så är det ett plan som går mellan Longyearbyen och Oslo, på samma sätt som Qantas flyger London-Sydney (men med en mellanlandning i Dubai).

Ja, poenget er at man ikke kan regne med å komme seg ned til Oslo på mer enn 1 måte de fleste dager. At det går mer enn ett fly noen dager hjelper ikke på dager som f.eks i dag. Og som jeg sier, problemet er at om det er IRROPS er man ikke garantert en plass til Oslo om du flyr via Tromsø. Derfor er det for meg ikke en "garantert reiseveg" til Oslo fra Longyearbyen.

Om det er fullt fra Tromsø vil du uansett kunne komme deg til fastlandet, og ha vesentlig bedre muligheter for videre reise.

Selvsagt, noe jeg poengterte ovenfor ang flights mellom OSL og ARN. Men Tromsø er ikke akkurat "rett rundt svingen" fra OSL heller; det tar et drøyt døgn med konstant kjøring i buss. For eksempel. Eller om du vil til Sverige: buss til Narvik i 5 timer og deretter tog i 2 døgn (?) via Kiruna til Stockholm. Men dette synes jeg blir flisespikking/kverulering. Poenget var ikke alle unntak og muligheter, men hva som ansees som reelle valg.

Just nu är jag iaf bokad på ett flyg som avgår onsdag. Ett plan är planerat att lyfta inom timmen. Så vad gäller nu med EU 261/04 då jag inte kommer med något av de 5-6 första flygen från denna ön?

Bra fråga. Det kan vara så illa att det inte heller ger något eftersom förseningen orsakades av väder från början. Jag vet faktiskt inte riktigt hur man ska resonera kring detta annars...

Intressant frågeställning i grund och botten.
Om man varit på jobb i land/ort 1 och är på väg till land/ort 2 för att ta planet vidare till land/ort 3. Då bör enligt definitionen planet till land/ort 2 likställas med offentligt transportmedel oavsett det är en köpt T&R-biljett för ena sträckan.
Den marginal du har mellan ankommande och avgående flyg borde inte kunna ifrågasättas som för snäv. Eller borde man inse det i och med att du flyger från Färöarna ?

Norwegian ser ut til å ha plass, du kan jo be om å bli ombooket med dem. Burde være en selvfølge i mine øyne.
Tror de lander om ca en time, og de går nok igjen asap.

• Gilla
Reactions: Gus
Norwegian ser ut til å ha plass, du kan jo be om å bli ombooket med dem. Burde være en selvfølge i mine øyne.
Tror de lander om ca en time, og de går nok igjen asap.

De vägrade att boka om mig till Norwegian. Påstår att de inte har ett samarbete och går inte. Blev även kopplad till någon slags chef som även han vägrade. Jag förklarade att enligt EU förordningen så spelar inte det någon roll. Han sa då att ifall det var så får jag gåvidare med det rättsligt.

Nu i efterhand skulle jag bara bokat biljetter med Norwegian och skickat räkningen till SAS. Men nu hinner jag tyvärr inte ut till flygplatsen i tid.

De vägrade att boka om mig till Norwegian. Påstår att de inte har ett samarbete och går inte. Blev även kopplad till någon slags chef som även han vägrade. Jag förklarade att enligt EU förordningen så spelar inte det någon roll. Han sa då att ifall det var så får jag gåvidare med det rättsligt.

Nu i efterhand skulle jag bara bokat biljetter med Norwegian och skickat räkningen till SAS. Men nu hinner jag tyvärr inte ut till flygplatsen i tid.

Där har du öppningen till ett EU261/2004-case iaf! Nu har de vägrat skicka hem dig ASAP.

Toppen