Senaste nytt

Air Shuttle - ny buss mellan Stockholm och Arlanda

OK, 37 minuter till Arlanda C, sen har man en bra bit att gå visserligen tills man är på T5 i och med att man kommer upp i Sky City.
Fast jag vet inte om jag riktigt håller med om att det från mitten på Sky City till (början på) T5 är en "bra bit". Tar väl inte mer än dryga minuten om man lyckas finta undan "kortnasarna".

Fast jag vet inte om jag riktigt håller med om att det från mitten på Sky City till (början på) T5 är en "bra bit". Tar väl inte mer än dryga minuten om man lyckas finta undan "kortnasarna".
Jag har mätt tiden exakt från att man tar bagaget nere på bagagebandet i T5 tills att man (i rask takt) har förflyttat sig ner på tågperrongen (utan kö i spärren) till 4 min.

Nu är vi rejält off topic mot vad tråden handlar om.
Har bara gjort resan med pendeltåg en gång och det tog mig några minuter att komma till T5 för incheckning. Ska man bort till SAS Bag Drop är man i fel ände på T5 när man kommer dit. Allt beror så klart på vart på T5 man ska och om man har bagage man ska checka in mm.
För att gå ontopic igen så säger Air Shuttles reklam att de gör resan på 35 minuter, om det stämmer så är det snabbare än pendeltåget i alla fall.

Såna där bråk slutar ju med att man inte vill åka flygbuss, precis som jag ogärna åker taxi från MMX och hellre då flyger CPH och tar tåget till Malmö/Lund...

Redan när jag läste resevillkoren så dog mitt intresse totalt för Air Shuttle.. I regel så reser jag med 3 normalstora resväskor. Så jag kommer att fortsätta mitt resande med Flygbussarna som hitintills inte haft någon bagagebegränsning. Men det är så klart alltid välkommet med fler aktörer på marknaden.

''Bagage Max en normalstor resväska eller motsvarande, samt ett handbagage per betalande resenär får medtagas på bussen. Den totala bagagevikten får vara max 25 kg.''

Ja här gick ju detta bolag bort för mig. I och med att jag reser med dykbag och en jäkla massa handbagage...dumt att skriva så tycker jag, det gör ju att man inte känner sig så välkommen:cool:

Ja här gick ju detta bolag bort för mig. I och med att jag reser med dykbag och en jäkla massa handbagage...dumt att skriva så tycker jag, det gör ju att man inte känner sig så välkommen:cool:

Hehe ja faktiskt.. Frågan är ju hur den ansvariga för beslutat tänkte här? För majoriteten av Air Shuttles kundunderlag måste ju ändå bestå av statuslösa sällanresenärer (en resväska+handbagage) som vill ta sig till Arlanda så billigt som möjligt. Och jag förmodar att resenärer som du och jag är ganska sällsynta när vi kommer med ett halvt bohag nedpackat :p

Så varför denna dumma begränsning? Jag hade förstått den om det hade varit en buss mellan Stockholm och Oslo som främst riktade sig till ungdomar som jobbar i vårt kära grannland. Men nu är det en buss ut till Arlanda där folk sällan har mer än en väska oavsett begränsning eller inte..

Det luktar ju lite Ryanair över det hela... Ska de ta extra betalt för bagage eller får man helt enkelt inte åka med om man har 30 kg med sig?
25 kg total bagagevikt är ju dessutom en löjlig gräns med tanke på att de flesta seriösa flygbolag kör med åtm 23 kg + handbagage.
Tycker att det är bra att Flygbussarna får konkurrens, men den här konkurrenten lär inte finnas kvar särskilt länge...

.. Frågan är ju hur den ansvariga för beslutat tänkte här? ..
Det gäller hela idén att starta upp denna linje där konkurrensen är sten tuff.
Swebus kastade in handduken för några år sedan. Flygbussarna har utvidgat med flera linjer, SL pendeltåg, Arlanda Express, Taxi, egen bil o.s.v.
Det är nog inte många som inte har tänkte här.
Jag satsar på att linjen inte finns efter den 1 oktober, vart/om man kan spela på det.

Om man tittar lite på deras nya bussar så har det en max last på 4475 KG vilket innebär att
om bussen är full så får varje pax väga 89,5 kg då får man inte lasta något handbagage eller
resväskor i bussen alls. Det är en stor begränsning om man räknar med fulla bussar.

Toppen