Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Kontaktade SAS via deras formulär angående ett EU261/2004 case för 5 veckor sedan. Fick det autogenererade svaret att det skulle ta 3-4 veckor innan jag får svar.
Idag skrev jag i chatten på hemsidan där jag frågade vad som händer eftersom det har gått hela 5 veckor utan svar.

Fick svaret: "Ja det ska ta 3-4 veckor, dock så har hanteringstiden gått upp några veckor."

Frågan jag ställer mig, hur svårt ska det vara att faktiskt svara på ett mail?
 
Kontaktade SAS via deras formulär angående ett EU261/2004 case för 5 veckor sedan. Fick det autogenererade svaret att det skulle ta 3-4 veckor innan jag får svar.
Idag skrev jag i chatten på hemsidan där jag frågade vad som händer eftersom det har gått hela 5 veckor utan svar.

Fick svaret: "Ja det ska ta 3-4 veckor, dock så har hanteringstiden gått upp några veckor."

Frågan jag ställer mig, hur svårt ska det vara att faktiskt svara på ett mail?
Gjorde detsamma för några dagar sen, på ett ungefär gällande en försening med sas som dragit ut på tiden. Skrev till dom 30 maj o hade fortfarande inte fått svar, skrev ett snabbt mail till Guldmailen och fick svar inom 10 min att dom skulle meddela costumer relations att prioritera mitt ärende. 4 timmar senare har jag svar från som. Så nog svarar dom allt snabbt om man bara ligger på.
 
Kontaktade SAS via deras formulär angående ett EU261/2004 case för 5 veckor sedan. Fick det autogenererade svaret att det skulle ta 3-4 veckor innan jag får svar.
Idag skrev jag i chatten på hemsidan där jag frågade vad som händer eftersom det har gått hela 5 veckor utan svar.

Fick svaret: "Ja det ska ta 3-4 veckor, dock så har hanteringstiden gått upp några veckor."

Frågan jag ställer mig, hur svårt ska det vara att faktiskt svara på ett mail?

Problemet är inte att det är svårt att svara på ett mail, snarare att de får in för många mail för att kunna hantera inom en vettig tid.
Detta skulle väl delvis kunna lösas med fler som arbetar med customer relations men det verkar inte vara prioriterat.
Att det ska ta 3-4 veckor normalt sätt är ett skämt enligt mig, personligen tycker jag inte att man någonsin ska behöva vänta mer än max 1 vecka på svar. Men vill man uppnå den servicen så kostar det också, vilket är något som resenärerna i slutändan inte är villiga att betala för.
 
Gjorde detsamma för några dagar sen, på ett ungefär gällande en försening med sas som dragit ut på tiden. Skrev till dom 30 maj o hade fortfarande inte fått svar, skrev ett snabbt mail till Guldmailen och fick svar inom 10 min att dom skulle meddela costumer relations att prioritera mitt ärende. 4 timmar senare har jag svar från som. Så nog svarar dom allt snabbt om man bara ligger på.

Tyvärr så fungerar ju inte guldmailen för mig som har EBS (dock 4 segments kvar till EBG efter imorgon *wiho*). Bara att bita i det sura äpplet.

Problemet är inte att det är svårt att svara på ett mail, snarare att de får in för många mail för att kunna hantera inom en vettig tid.
Detta skulle väl delvis kunna lösas med fler som arbetar med customer relations men det verkar inte vara prioriterat.
Att det ska ta 3-4 veckor normalt sätt är ett skämt enligt mig, personligen tycker jag inte att man någonsin ska behöva vänta mer än max 1 vecka på svar. Men vill man uppnå den servicen så kostar det också, vilket är något som resenärerna i slutändan inte är villiga att betala för.


Oavsett hur många mail de får in så bör det ändå inte ta 5 veckor. Kostnaden är såklart en viktigt aspekt. Men att inte kunna erbjuda en okej kundservice för folk utan EBG är verkligen under all kritik. De får helt enkelt ta in mer personer som jobbar på detta. Med tanke på dagens folk som jobbar på customer relations så krävs det ju inte heller någon högre utbildning att vara där. Ta in några unga motiverade arbetare som får arbeta när det behövs. Kan inte bli sämre än idag.
Sådana saker likt detta som har får mig att tänka om angående SAS. För mig som flyger från LPI mycket så lutar det mer och mer åt att jag byter till Skyteam och KLM... De gånger jag har flygt där har så har jag alltid haft positiva upplevelser.
 
Oavsett hur många mail de får in så bör det ändå inte ta 5 veckor. Kostnaden är såklart en viktigt aspekt. Men att inte kunna erbjuda en okej kundservice för folk utan EBG är verkligen under all kritik. De får helt enkelt ta in mer personer som jobbar på detta. Med tanke på dagens folk som jobbar på customer relations så krävs det ju inte heller någon högre utbildning att vara där. Ta in några unga motiverade arbetare som får arbeta när det behövs. Kan inte bli sämre än idag.
Sådana saker likt detta som har får mig att tänka om angående SAS. För mig som flyger från LPI mycket så lutar det mer och mer åt att jag byter till Skyteam och KLM... De gånger jag har flygt där har så har jag alltid haft positiva upplevelser.

Jag håller med dig om att det är under all kritik, borde inte ta mer än 1 vecka att få ett initialt svar av någon kan jag tycka.
Problemet är ju dock som du säger kostnaden. I dagsläget är inte folk beredda att betala mer för service utan man är enbart intresserad av transport från a till b så billigt som möjligt. Kundservicen blir ju helt klart lidande. Många här inne betalar ju dock gärna för detta men vi är en minoritet i sammanhanget.
 
Det jag aldrig förstår med sådana köer är ju att det borde inte ta mer resurser i anspråk att ha korta köer - varje meddelande ska ju hanteras likväl, och ta lika lång tid idag som om en månad, så det handlar väl bara om att knuffa runt det i tid? Tvärtom borde långa väntetider generera mer jobb (mail med statusförfrågningar, arga påminnelser som ska svaras på)... Borde finnas någon Leankonsult som kan förklara det här för SAS.

(Med det sagt, just i semestertider när mycket ordinarie folk saknas kan jag har förståelse för att det blir längre väntetid ett tag.)
 
Utan någon insyn har jag kommit fram till att det endast är ett fåtal personer som behandlar just ersättningsanspråk då jag i år fått besked i 3/3 fall av samma handläggare, förmodligen behöver de anställda ett par extra mandat för att få handlägga dessa. Jag håller med @palmen gällande att man får vad man betalar för.

Det SAS borde tänka på är att inte skriva 3-4 veckor om man inte kan hålla det.
Det VI borde tänka på är att i de fall som inte är kritiska (de flesta här klarar sig nog en vecka extra utan sin ersättning på upp till ~600 €) inte belasta kundtjänsten med extra ärenden i form av uppföljningsförfrågningar.

Två minimala förändringar som skulle göra en del skillnad.
 
Toppen