Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Jag tror inte villkoren på Handelsbankens Allkort är korrekt beskrivna, jag forskade i detta i samband med tidigare bilhyra. Så här står det på hemsidan och min bank bekräftade detta.
"Självriskskydd för hyrbil utomlands om skadan överstiger hyrbilens självrisk."

Dvs, om det blir en skada mindre än hyrbilens självrisk får du stå för den själv. Annars betalar försäkringen självrisken.

Oj ja det missade jag. Det var verkligen en märklig regel.

Snarare regel än undantag på bankkkortens "självriskelimineringar" skulle jag säga, det samma gäller Nordea Gold (Mastercard).

"Skadekostnaden ska vara högre än avtalad självrisk på försäkringen för hyrbilen, vespan eller mopeden."

Jättebra information på sidan för övrigt, darthsidious, men länken för Nordeakortinfon pekar fel (den är samma som Santanderlänken).

Hade inte koll på att Folksams hemförsäkring hade det mycket bra skyddet förrän jag läste det hos dig, och eftersom jag nyligen fått byta till folksam och ska hyra bil så blev jag riktigt glad.

Jättebra information på sidan för övrigt, darthsidious, men länken för Nordeakortinfon pekar fel (den är samma som Santanderlänken).

Hade inte koll på att Folksams hemförsäkring hade det mycket bra skyddet förrän jag läste det hos dig, och eftersom jag nyligen fått byta till folksam och ska hyra bil så blev jag riktigt glad.

Tack för påpekandet, måste blivit ett copy-paste fel.

Med tanke på att hyrbilsbolagen tar 100 kr/dag eller så för att få självriskeliminering så är det rätt bra att ha det inkluderat i hemförsäkringen ;)

Herregud, det här är ju en djungel. Är i USA och har en bil från Hertz. När jag parkerade om den idag tog vinden tag i dörren och blåste upp den så det blev en buckla i vänsterflygeln. Jag kan se på min bokning att jag har självriskeliminering, men jag blir inte klok på (via Hertz hemsida) om det verkligen är en eliminering, reducering (eller inte alls gäller). När jag klickar på frågetecknet bredvid självriskeliminering så dyker det upp en text på engelska om de olika försäkringarna, men inget verkar handla om just självriskelimineringar. Är det någon som vet vad som gäller (har bokat med SAS AMEX Elite, men det verkar ju inte påverka åt något bättre håll).

Är det självriskreducering så bör det stå ett reducerat självriskbelopp i hyresavtalet.

Min erfarenhet är att mindre märken/bucklor bryr de sig inte om, men detta kanske handlar om något större.

Kan se en buckla efter dörren i flygeln och den (dörren) kärvar lite noterade jag (det var så jag kom på att det hänt något när den blåste upp) :-(

Hmm så fint! Läser kontraktet ordentligt och det står att självriskeliminering ingår, men längre ner i det mer finstilta står det att "vår skadekostnadsreducering och stöldskydd har en kvarstående självrisk", men det står ingenting om hur stor den är. Varför kan de inte bara vara tydliga?

Nej, LIS har de med, men självriskeliminering står utskrivet på svenska, fast när man klickar på ? efter det på deras sida hamnar man på den engelska hjälptexten som beskriver LIS/UMP/LDW/PAI/PEC men inget om CDW eller supercover. Mailade en bekant som jobbat åt dem i Sverige tidigare för att se om hon har koll på vad som gäller. I min vokabulär innebär självriskeliminering att den är 0, men jag gissar att de kan ha en annan åsikt.

Toppen