Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Nja, inte riktigt. Jag ser det mer som att det är ett uttryck för att det är upprörande att det uppstår tekniska fel så snart efter en så pass omfattande service som det ändå rör sig om. Inom flygindustrin är förebyggande underhåll viktigt och därmed bör man bli upprörd när fel uppstår strax efter en service - antydningar till fel ska upptäckas och åtgärdas där.

Men som jeg sa... en teknisk fel er ikke nødvendigvis relatert til forebyggende vedlikehold. Det er umulig å forebygge alle tekniske feil, du kan ha en fabrikkny bil og uheldigvis skjer det noe feil med den også.

Det är lika skrämmande att en fabriksny bil kan ha fel.

Det är på inget sätt omöjligt att förebygga fel om man vill. Det är kanske inte ekonomiskt försvarbart, men knappast omöjligt. Däremot så kan man nog förvänta sig att om flygplan är inne på C/D-checks, så ska de inte bli stående med teknisk problem strax efter.

Det kommer jo helt an på hva det tekniske problemet er. Har en punktering noe med en C/D-check å gjøre, mener du? :)

Det kommer jo helt an på hva det tekniske problemet er. Har en punktering noe med en C/D-check å gjøre, mener du? :)
Nej, man kan få punktering på ett helt nytt däck också :)

Det beror ju på vad som felade. Vissa saker förebygger man vid en D-check medan andra inte går att förutse... Inte mer konstigt än en DOA, imho

Nej, man kan få punktering på ett helt nytt däck också :)

Det beror ju på vad som felade. Vissa saker förebygger man vid en D-check medan andra inte går att förutse... Inte mer konstigt än en DOA, imho

Exactly, det var poenget mitt :) Godt å se at noen har en rasjonell tankegang i god behold :)

Man kan förvisso undra lite vad som hänt med LN-RKH. Hon har stått på backen sedan den 24JUN. Uppenbarligen pratar vi inte om punktering eller liknande här utan något betydligt större.

LN-RKP (LAN-maskinen) fick för övrigt rycka in och köra SK907 idag

Skulle nog gissa att svaret hade varit helt annorlunda om det rörde sig om ett annat flygbolag än SAS :p

Hvorfor det? Hvorfor skal alt ha med SAS å gjøre? Selvfølgelig handler det om SAS i denne tråden når den heter "INSTALLT FLYG PÅ SAS LONGHAUL". Jeg kjenner jeg begynner å bli sykt lei av at alt skal handle om SAS for dere - har kanskje du Jonas C, Agö, Christoffer/Christian? R og c/o en slags fetish for SAS? Hvor dere innerst inne elsker selskapet? Siden dere ikke klarer å holde kjeft om SAS, og dere skal ha alt i hele vide verden til å handle om SAS? Er det ikke mulig å grow the fuck up og oppføre seg som normale mennesker på et diskusjonsforum, uten at man skal komme drassende med disse irriterende kommentarene i hytt og pine?

For nei, selv ditt elskede Turkish Airlines kan få teknisk fel rett etter en D-check. Fordi nei, det JEG skrev handlet ikke om SAS (slik din fetish får det til å høres ut som) - det handler om at tekniske fel på flygplan kan skje i det sekundet de ruller ut av hangaren. Som jeg også skreiv. Men det føles vel bedre å slenge rundt seg med disse utrolig "matnyttige" kommentarene? (Ironivarsel 100%)

EDIT/
Long story short: jeg liker å prate om fly, gjerne hvordan de fungerer - de tekniske forhold rundt fly. Helt generelt. Andre skal vri alt til å handle om SAS. Sykt tråkigt.

Last edited by a moderator:
Man kan förvisso undra lite vad som hänt med LN-RKH. Hon har stått på backen sedan den 24JUN. Uppenbarligen pratar vi inte om punktering eller liknande här utan något betydligt större.

LN-RKP (LAN-maskinen) fick för övrigt rycka in och köra SK907 idag

Ja, jag har ingen information men kan tänka mig att om man fått allvarliga problem med en motor så kan saker och ting ta längre tid, worst case motorbyte. Man har nog inga Trent-motorer "på lager" på Arlanda de är lite för dyra för det.

Toppen