Senaste nytt

Fem frågor till Christian Deresjö, Qatar Airways Skandinavienchef

Jag tycker att han säger "Vi prisdiskriminerar aggressivt. Tanken är att privatresorna ska marknadsföra produkten så att vi kan sälja de dyra affärsresorna sedan". Jag tolkar det som att deras marknadsföringsbudget betalar en del av de billiga resorna :)

Håller med dig till fullo, känns som att han endast försöker marknadsföra bolaget i de svaren. Tycker även fråga 4 inte får ett riktigt svar, utan att han endast berättar hur bra deras businessclass är och att affärsresenärers behov skiljer sig från semesterresenärer.

Personligen tror jag de har rätt bra koll på hur många säten de kan sälja till olika priser. De har trots allt rätt många C-säten som ska säljas varje dygn från Arlanda, så jag tror kampanjerna är till för att fylla dem.

Jag tycker att han säger "Vi prisdiskriminerar aggressivt. Tanken är att privatresorna ska marknadsföra produkten så att vi kan sälja de dyra affärsresorna sedan". Jag tolkar det som att deras marknadsföringsbudget betalar en del av de billiga resorna :)

Jag tolkar svaret som att det kommer att dyka upp fler 2-för-1 i framtiden, det skulle vara väldigt smaskigt!

• Gilla
Reactions: Gus
Vi får tacka rika asiaterna för deras subvention till oss fattiga i nordbo. ;)
Qatar Airways (QR) Business class biljett för resa mellan QR avreseort i Fjärran Östern/Sydostasien - Norden t/r kostar ofta 25.000 SEK eller mer. Från Kina är det ofta över 30.000 SEK.
Även under en kampanj är det svårt att hitta något under 18.000 SEK.

Last edited:
Kul med intervjuer men lite väl tråkiga svar.

Jag tycker en fråga som skulle kunna tas upp är hur de ser på sitt uppdrag som säljansvariga för Skandinavien när det kommer till frågor runt omkring själva flygningen, typ hantering av kundtjänstärenden och liknande.

Två kommentarer som dyker upp då och då här (och på andra engelskspråkiga forum) rör verifiering av kortbetalningar och en ganska lam kundservice i händelse av problem. Det skulle vara intressant att höra hur en säljansvarig ser på sitt uppdrag gentemot den nordiskt baserade kunden.

Fråga 6.
Varför säljer inte Qatar biljetter till Nord- och Sydamerika från Norden, de biljetterna är inte ens bokningsbara från Sverige.
konkurrenten Turkish gör ju det.

Det går att boka åt andra hållet, GRU-DOH-ARN men prissättningen är inte den bästa.... 65k t&r i business.

Jeg er meget skuffet over kvaliteten af spørgsmålene! Alt for generiske og ligegyldige. Spørg specifikt, spørg hvor det går ondt, spørg hvor QR adds value helt præcist. Grav i deres planer...Sorry Martin - We lost a golden opportunity....

Detta var nog inte en face to face intervju, utan snarare 5 frågor besvarade via email tycker jag det ser ut som, därav inga follow-ups.

• Gilla
Reactions: pep
Jag är nyfiken på om QR kommer att börja med chauffeur drive, som Emirates har. Det tror jag skulle vara mycket uppskattat (iaf från mig, som alltid reser med ap-mycket bagage :)

Enig - det ville være et plus. Vi har 5 stk checked luggage + 4 stk cabin luggage med denne gang til 3 personer og det havde bare gjort rejsen bare dét lidt mere komplet at vi ikke selv skulle booke taxi separat mellem Kastrup og vores hjem i Malmö. Dog ville jeg som det ser ud i dag vælge Qatar Airways over Emirates selv uden chauffeur drive, helt enkelt finder jeg at Qatar Airways samlede produkt er markant bedre end Emirates også selv om jeg skal betale 1400 sek i taxi hos Qatar Airways. Men enkeltheden i at ikke selv skulle booke taxi er tiltalende.

Første gang jeg anvendte Emirates Chauffeur drive foregik turen i en helt ny Mercedes S - det var ret god stil. Anden gang var det i en 7/8 sæders van - det var knap så god stil. Begge gange fra Kastrup til Malmö.

Toppen