Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

Jag ställde frågan till SAS och fick följande svar.

Det här är inte en strikt regel utan i första hand en riktlinje och ett hjälpmedel för kabinpersonalen att hantera personer som druckit för mycket och som kanske redan hunnit dricka en del på marken/i loungen innan flygningen. Detta har varit ett problem tidigare, framförallt under sommaren med folk som ska på ferieresa, vilket också är grunden till att det också skrivs in i menyn under sommaren, för att kabinpersonalen ska ha något att relatera till vid behov.

Det är fortsatt kabinpersonalen och ytterst pursern som gör bedömningen ombord och de har alltid haft rätt att neka alkoholservering. För personer som beter sig ansvarsfullt ombord kommer det troligtvis inte märkas någon som helst skillnad om man önskar påfyllning av något alkoholhaltigt.
Men jag vidhåller att alla flygbolag förbehåller sig rätten att inte fortsätta att servera personer som är intoxicated, hade man inte kunnat lägga till den raden som seriösa flygbolag gör? Det förstår alla och de allra flesta har sympati för det... Det här gör ju bara människor förbannade....

Det här är inte en strikt regel utan i första hand en riktlinje och ett hjälpmedel för kabinpersonalen att hantera personer som druckit för mycket och som kanske redan hunnit dricka en del på marken/i loungen innan flygningen. Detta har varit ett problem tidigare, framförallt under sommaren med folk som ska på ferieresa, vilket också är grunden till att det också skrivs in i menyn under sommaren, för att kabinpersonalen ska ha något att relatera till vid behov.

Det är fortsatt kabinpersonalen och ytterst pursern som gör bedömningen ombord och de har alltid haft rätt att neka alkoholservering. För personer som beter sig ansvarsfullt ombord kommer det troligtvis inte märkas någon som helst skillnad om man önskar påfyllning av något alkoholhaltigt.

Vågar man gissa att det här kommer utföras konsekvent på sant SAS-manér?

Men jag vidhåller att alla flygbolag förbehåller sig rätten att inte fortsätta att servera personer som är intoxicated, hade man inte kunnat lägga till den raden som seriösa flygbolag gör? Det förstår alla och de allra flesta har sympati för det... Det här gör ju bara människor förbannade....
Dom har inte bara rätt att neka utan vad jag förstår är dom skyldiga att neka mer alkohol om personen i fråga är onykter. Enligt alkohollagen är du även skyldig att avvisa en onykter person men det blir nog lite svårt ombord på ett flygplan. Möjligtvis bak till Go, om personen inte är EBD förstås ;)

Jag vidarebefodrar bara vad SAS sade, eftersom en kommentar efterlystes.

Att kunna neka alkohol är säkert ett krav för att överhuvudtaget få servera alkohol ombord och något som alla flygbolag måste följa.

Bra Jacob! Tack för att du kollade upp detta med källan.

På 3 GT hinner man knappt komma en timmes flygning söderut. Huva då blir det till att boka GO hädanefter, torrsprickor är inte att leka med i solen.

Men snälla SAS... Vad håller ni på med? Detta är ju skrattretande. Resultatet kommer ju bli helt jäkla galet, med tanke på hur många idag som inte klarar av informationsflödet av regler...

Löjligt är ju bara förnamnet. Varför klarar alla bolag av detta men inte SAS?

Toppen