Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

Jag förstår fortfarande inte varför man nu håller på att sätta gränser och ändra på nytt, speciellt i plus. Jag vidhåller, antingen gör man något bra eller så skippar man och kör lo-co inom Europa!

Flygningar inom Europa, fritt vatten/kaffe/te oavsett klass resten bra BOB istället och jag tror ingen kommer att klaga (förutom vissa här). Det är enkelt att förstå även för min pappa som flyger en gång per år vilket måste då även gälla de som jobbar ombord. Höj priset från 499:- till 549:- vilket bör täcka kostnaden för vatten och kaffe och att det blir över.

Först skippar man gardin, sedan alla får använda toaletten fram, inget vatten, inget kaffe jo kaffe men inget vatten, sedan vatten ok, men ingen smoothie, ingen chips eller jo eller nej. Choklad, nä eller jo här en som finns kvar, pizza jo eller nej de är slut vi hade 1. Glas, ibland om vi har men oftast plastmugg, prio - ja kanske om vi orkar bry oss eller nej eller jo det fungerar ..eller inte.

Snurrigt för konsumenten, minst sagt och då flyger jag en hel del och har inte ens koll på vad som gäller längre. Tur man har bc och kan då säga att plötsligt så framstår de traditionella lo-co bolagen otroligt tyliga i sitt budskap oavsett biljett klass. Det handlar igen inte om man får 3 ädla drycker i Plus utan sluta ändra koncept varje månad och bestäm er hur den långsiktiga lösningen är för att tjäna pengar.

Äntligen kom tiden för ransoneringskortets återkomst! :p Jag föreslår att det utökas till att gälla överallt, så att inte SAS serverar tre Mikkeler till en syndare som redan petat i sig en G&T, hemma, på förmiddagen ;)

Och inte nog med detta - Det visar även på en handlingskraftig svensk regering! Inte fullt en vecka efter miljöpartiets förslag om att göra allmänflyget mindre attraktiv svarar SAS upp, som det statsägda bolag man är! :cool:
Visst, man är inte ensam ägare....men visst är det ändå rimligt att svenskarna dikterar villkoren för att stoppa danskt okynnesdrickande!? :p

Heja SAS! Heja Sverige! :rolleyes:

Jag ställde frågan till SAS och fick följande svar.

Det här är inte en strikt regel utan i första hand en riktlinje och ett hjälpmedel för kabinpersonalen att hantera personer som druckit för mycket och som kanske redan hunnit dricka en del på marken/i loungen innan flygningen. Detta har varit ett problem tidigare, framförallt under sommaren med folk som ska på ferieresa, vilket också är grunden till att det också skrivs in i menyn under sommaren, för att kabinpersonalen ska ha något att relatera till vid behov.

Det är fortsatt kabinpersonalen och ytterst pursern som gör bedömningen ombord och de har alltid haft rätt att neka alkoholservering. För personer som beter sig ansvarsfullt ombord kommer det troligtvis inte märkas någon som helst skillnad om man önskar påfyllning av något alkoholhaltigt.

Äntligen kom tiden för ransoneringskortets återkomst! :p Jag föreslår att det utökas till att gälla överallt, så att inte SAS serverar tre Mikkeler till en syndare som redan petat i sig en G&T, hemma, på förmiddagen ;)

Och inte nog med detta - Det visar även på en handlingskraftig svensk regering! Inte fullt en vecka efter miljöpartiets förslag om att göra allmänflyget mindre attraktiv svarar SAS upp, som det statsägda bolag man är! :cool:
Visst, man är inte ensam ägare....men visst är det ändå rimligt att svenskarna dikterar villkoren för att stoppa danskt okynnesdrickande!? :p

Heja SAS! Heja Sverige! :rolleyes:
Haha :p
Ransoneringskortet kommer snart in i loungen också

Jag ställde frågan till SAS och fick följande svar.

Det här är inte en strikt regel utan i första hand en riktlinje och ett hjälpmedel för kabinpersonalen att hantera personer som druckit för mycket och som kanske redan hunnit dricka en del på marken/i loungen innan flygningen. Detta har varit ett problem tidigare, framförallt under sommaren med folk som ska på ferieresa, vilket också är grunden till att det också skrivs in i menyn under sommaren, för att kabinpersonalen ska ha något att relatera till vid behov.

Det är fortsatt kabinpersonalen och ytterst pursern som gör bedömningen ombord och de har alltid haft rätt att neka alkoholservering. För personer som beter sig ansvarsfullt ombord kommer det troligtvis inte märkas någon som helst skillnad om man önskar påfyllning av något alkoholhaltigt.

Jag satt och väntade på detta. Tack!

Jag satt och väntade på detta. Tack!

Säkert fler som gjort. Däremot är jag tämligen övertygad, precis som när Jacob fick besked om vattnet, att detta kommer ställa till problem.
Sätter mitt huvud på att det inte dröjer länge innan det kommer en första rapport på BC.se om en person (nykter) som nekas en fjärde dricka....för att kabinpersonalen tolkat texten ordagrant....o inte informerats korrekt om förändringen.

Sen tror jag inte sekund på att detta är den egentliga anledningen. Jag kan fortsatt köpa 12öl.... Förväntas jag bli mer upprörd...eller mer full...om jag inte betalat ölen på plats?

Säkert fler som gjort. Däremot är jag tämligen övertygad, precis som när Jacob fick besked om vattnet, att detta kommer ställa till problem.
Sätter mitt huvud på att det inte dröjer länge innan det kommer en första rapport på BC.se om en person (nykter) som nekas en fjärde dricka....för att kabinpersonalen tolkat texten ordagrant....o inte informerats korrekt om förändringen.

Sen tror jag inte sekund på att detta är den egentliga anledningen. Jag kan fortsatt köpa 12öl.... Förväntas jag bli mer upprörd...eller mer full...om jag inte betalat ölen på plats?
Man är per definition inte nykter om man har uppnått sin kvot...

Jag tycker precis som många andra här att anledningen är skum. Man har ju tidigare också haft rätten att neka till försäljning / utskänkning. Vad man gör nu är att säga att tre drinkar har man rätt till, oavsett hur onykter man är. Det vill säga istället för att personalen har texten att luta sig mot så gör den fulla passageraren det.

Toppen