Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Två frågor:

1. Hur långt tillbaka i tiden kan man kräva ersättning? Det slog mig att ett flyg, ARN-AMS, blev inställt i november 2013. Bet bara i det sura äpplet då det var innan jag hängde här...

2. Polare blev fast i strejken 21/5 med familj på väg till Rom, ARN-FCO. Försenad i 6 timmar. Jag tänker mig att det är läge att begära ersättning enligt 261/2004. Då det är mer än 1500km till Rom borde man väl begära med hänvisning till typ 2?

Således 400 EUR per person och eventuella matkostnader de hade på flygplatsen?

Min favorit arbetskamrat alla kategorier, hade bokning från Berlin till Stockholm den 17 maj, med AB8008 och hon landade 4 timmar sent.
Anledningen påstår Air Berlin är att det var så många bokningar att man var tvungen att invänta ett plan från USA som skulle vara större än det som var tänkt att flyga till ARN.
När jag kollar hennes bokning så är AB8008 en A330-200!
Är det någon som kan kolla om det var A330-300 den dagen eller om det var en A330-200
Hon har givitvis fyllt i och sökt om EU261/2004. Men fått tillbaka om att inte använda EU formuläret utan ändvända AB:s egen bankett.

Och med tanke på att 17 maj var söndagen efter en långhelg så kan jag tänka mig att Air Berlin satte in såväl extra plan som större än normalt. Flög själv hem från TXL den dagen (med SAS) och det var tvärfullt på i stort sett alla flyg. Tror även SAS hade ett eller två extra plan från Berlin (se tråden om SK6xxx-flighter).

Men för övrigt undrar jag om inte alla Air Berlins widebody flighter från Berlin Tegel utförs av just A330-200 (jag kan hitta Abu Dhabi, Chicago och New York)?

Fick svar från Lufthansa igen där de avvisar mina krav.
"Boarding control systems are part of the airport technical equipment, and the failure of this system is therefore not in the control of airlines. For this reason we hope for your understanding that Lufthansa cannot accept liability for events that are beyond its sphere of influence."

Någon som vet om det stämmer det de skriver? Jag tror inte på detta. Visst måste det vara Lufthansas boardingsystem som används på flygplatsen. Det låter osannolikt att flygplatsen har ett boardingsystem som alla flygbolag använder. Boardingsystemet måste ju vara integrererat med flygbolagens bokningssystem.

Låter som ett svepskäl IMO. Har fått liknande svar själv. Lutar åt en vända med ARN.

Toppen