Senaste nytt

Märklig krönika i Aftonbladet

Jag måste bara fråga, vad är poängen med att starta upp en tråd om "här är en länk till en dålig krönika"? Vad tillför det för konstruktivt till BusinessClass och detta forum?
Det är ju en del av gemenskapen här, eller? Precis som man startar ett samtal vänner imellan. För att ta ett par andra trådar: Skicka vykort till vårt nya kontor eller Bild på business class-taggen. Vad tillför dem denna sajt? :)

Ursäkta, men vad tillförde ditt inlägg? :) Som en av de som bestämmer och huvudperson här, så kan jag ju inte annat än tolka det som att ni ser ner på det och att man inte bör posta liknande, eller? :)

Det är ju en del av gemenskapen här, eller? Precis som man startar ett samtal vänner imellan. För att ta ett par andra trådar: Skicka vykort till vårt nya kontor eller Bild på business class-taggen. Vad tillför dem denna sajt? :)

Ursäkta, men vad tillförde ditt inlägg? :) Som en av de som bestämmer och huvudperson här, så kan jag ju inte annat än tolka det som att ni ser ner på det och att man inte bör posta liknande, eller? :)
Vad vet du vad som kommer hända med vykorten. ;)

Jag bara undrar var det konstruktiva finns i denna tråd? Att folk som ogillar Aftonbladet så mycket att man till att börja med kallar tidningen för Aftonblaskan i rubriken väljer att starta en tråd för att berätta om hur dålig en av deras krönikor är. Vad tillför det? Det är en tidning med en helt annan målgrupp och inriktning. Varför inte bara låta det vara och tipsa om något man läst som man tyckte var bra istället?

BusinessClass är ett fantastiskt forum och jag blir ofta så imponerad över kunskapsnivåerna här, men denna typ av trådar där man ska leta fel hos andra medier varken tillför speciellt mycket eller känns speciellt seriösa. Det här forumet kan mycket bättre än så.

Jag startade tråden främst för att jag ville se ifall det var fler än jag som tyckte att krönikan i fråga var näst intill obegriplig att förstå sig på.

Det tycker jag också att den var. Precis som mycket annat i den tidningen.

Och har säkert bidragit till att en och annan "omedveten" sitter och funderar på hur just de ska kunna flyga "gratis". Kanske tom bidragit till att öka medlemsantalet här på forumet.

Så utöver de 500 EB-poängen för 1:- kanske faktiskt tidningen (vilken jag har ett ännu "värre" öknamn för än relativt oskyldiga Aftonblaskan) har bidragit med något positivt genom krönikan.

Även om jag som sagt tycker att den var väldigt obegriplig. Även i en (relativt) medveten betraktares ögon... ;-)

Jag startade tråden främst för att jag ville se ifall det var fler än jag som tyckte att krönikan i fråga var näst intill obegriplig att förstå sig på.
Vad är det som är så hemskt? Som @Bryant skriver så skulle den lika väl kunna vara skriven här. Jag lovar dig om någon hade börjat sin reserapport såhär så hade den fått 50 gilla och en massa ryggdunk. Nu är det i en tidning som ingen läser men ändå alla har en åsikt om (ungefär som melodifestivalen förr i tiden, ingen såg den men ändå var tittarsiffrorna över 2 miljoner...).

Jag kan helt klart se den röda tråden. En person som flög på ID-biljett, gillade att flyga business och har sen dess letat efter klipp. Dock inte varit någon poängsamlare. Efter att ha sett en film insåg han att lounge är bra att ha, och att genom att läsa @Jacob artikel så förstår han hur man kan få poäng på mer än att flyga.

Kan det vara så att du inte ville förstå krönikan?

Jag förstår faktiskt inte heller någonting av texten, inte ens språkligt. Tycker @Jonas C inlägg är högst relevant för BC.se, speciellt iom att krönikan bland annat är en tolkning av @Jacob och hans guide på på deras egen sida.

Det enda jag tycker är riktigt dåligt i denna tråd är att en moderator går in o kritiserar medlemmarnas uppsåt vid länkning, o även kritiserar hans åsikter om en tidning. Varför får man debatera bra/dåligt med flygbolag, men måste förbehållningslöst ha en positiv inställning till ett media?
Detta kan så vitt jag tolkat inte bryta mot en enda forumregel (?) O tonen är inte heller så hård...
Så jäkla många öknamn har jag sett på denna sida, men aldrig en endaste tillsägelse.

Forum är ett socialt media, o i min värld är inte medlemmarna förbundna att producera konstruktivt material för andra. Om det är sidans mål att endast producera sådant får det nog ligga på redaktörerna, eller skapas nya forumregler. Om det senare sker blir det nog inte många medlemmar kvar.

Att detta kommer när det behandlar en artikel där moderator/redaktörs egen artikel finns länkad......det blir inte snyggt. Nu är jag hård, men tycker verkligen inte detta såg snyggt ut

Det enda jag tycker är riktigt dåligt i denna tråd är att en moderator går in o kritiserar medlemmarnas uppsåt vid länkning, o även kritiserar hans åsikter om en tidning. Varför får man debatera bra/dåligt med flygbolag, men måste förbehållningslöst ha en positiv inställning till ett media?
Man behöver absolut inte ha en positiv inställning till all media? Varför skulle man behöva ha det? Jag har inte fått en krona för mitt deltagande där och bryr mig ganska måttligt om artikeln. De hade inte kunskap om bonuspoäng och bonusprogram och frågade efter lite input som de fick i ett mail. That's it.

Men visst kan vi väl diskutera detta från en helt annan vinkel? Det finns ganska intressanta saker i krönikan då den beskriver hur reseindustrin fungerade på 80-talet. Jag har hört detta från många andra som var med då. Nästan obegränsat med kraftiga rabatter och nästintill gratisbiljetter för de som jobbade i industrin, och inte bara hos flygbolagen. Och det funkade väl då eftersom marginalerna var så höga.

Det var helt klart något annat att jobba i industrin på den tiden.

Jag kommer ihåg när jag var på Nyman & Schultz på 90-talet, det kom en hel del erbjudanden som jag tyckte var bra men de som jobbat länge bara suckade och sa att det var bättre förr :D

"Expertens guide: Så kan du flyga gratis"
Rätta mig om jag har fel, men gratis kan det väl aldrig bli även om det skulle vara så att du får ärva 1 000 000 poäng?
Finns det något bonusprogram där man inte behöver betala avgifter såsom skatter och flygplatsavgifter m.m?

Ja faktiskt!
Lufthansa M&M kan man slippa deras (hiskeliga) avgifter vid bonusbiljett inom Europa genom att lägga till 18.000 miles per biljett.
Dock inget att rekommendera då det totalt går en mängd miles för en europaflygning.

Toppen